A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) 2014. június 30-ai döntésével nyolc budapesti transzportbeton gyártó vállalkozással és a Magyar Betonszövetséggel szemben 2 790 200 000 forint összegű bírságot szabott ki, mert 2005 és 2007 között az ezer köbméter feletti Budapest-környéki transzportbeton megrendeléseket előre meghatározott kvóta mentén felosztották, valamint meghatározták a transzportbeton árszintjét, ezzel egységes, folyamatos és komplex jogsértést követtek el - közölte a GVH.
A GVH a rendelkezésére álló - elsősorban irati - bizonyítékok (találkozókon készült táblázatok és naplóbejegyzések, egyéb feljegyzés) alapján megállapította, hogy a 2005-től 2007-ig terjedő időszakban a Betonpartner Magyarország Kereskedelmi és Szolgáltató Kft., a Cemex Hungária Építőanyagok Kft., a DBK-Földgép Építési Kft., a Duna-Dráva Cement Kft., az Osteuropäische Zementbeteiligungs AG, a Magyar Betonszövetség "v.a.", a Strabag Építő Zrt., a Frissbeton Betongyártó és Forgalmazó Kft., valamint a Lasselsberger Hungária Termelő és Kereskedelmi Kft. a piac felosztása és a piaci árszint megtartása céljából rendszeresen tárgyalásokat folytattak.
Rendszeresen találkoztak, egyeztettek
A versenyhivatal eljárásában azt vizsgálta, hogy a Betonpartner, a Cemex, a DBK, a Frissbeton, a Holcim, a TBG, a Lasselsberger és a Strabag a Magyar Betonszövetség kereteit is felhasználva 2005-től 2007-ig terjedő időszakban a piaci árszint megtartására és a piac felosztására irányuló tárgyalásokat folytattak-e. A GVH vizsgálata arra is kiterjedt, hogy a vizsgált időszakban a vállalkozások információt cseréltek-e egymással, miszerint bizonyos üzletfeleket kölcsönösen nem szolgálnak ki.
A bizonyítékok szerint az érintett vállalkozások felsővezetői évente egy alkalommal (Magyarországon, Ausztriában), a középvezetők havonta több alkalommal (a Magyar Betonszövetség irodájában) találkoztak. Az egyeztetések célja az volt, hogy a vállalkozók a korábban meghatározott árszinteket és a "védett" vevőiket megtartsák, valamint a piaci részesedéseknek megfelelően felosszák a vevőket egymás között.
Az egyes transzportbeton gyártókkal szemben kiszabott bírságok a következők szerint alakultak (forintban):
- a Betonpartner Magyarország Kft. - 185 400 000
- Cemex Hungária Kft. - 643 900 000
- DBK-Földgép Kft. - 192 000 000
- Duna-Dráva Cement Kft. - 465 800 000
- Frissbeton Betongyártó és Forgalmazó Kft. - 53 500 000
- Osteuropäische Zementbeteiligungs AG - 550 000 000
- Lasselsberger Hungária Kft. - 270 200 000
- Strabag Építő Zrt. - 428 400 000
A Betonszövetség is kapott egy keveset
A GVH a Magyar Betonszövetséggel szemben jelképes, egymillió forint összegű bírságot szabott ki, mert a jelen ügyben feltárt jogsértésben a szerepe a kartellal összefüggő adminisztratív feladatok ellátására korlátozódott.
A bírság számítása a GVH Elnökének és a Versenytanács elnökének 1/2012. sz. közleményen alapul, amely rögzíti a bírság kiszabásának szempontjait - írta a GVH közleményében. A GVH a bírságkiszabás során releváns forgalomnak az eljárás alá vontak jogsértésének ideje alatt elért, a budapesti és környéki, 1000 köbméter feletti transzportbeton megrendelésekből elért nettó árbevételt tekintette. A bírságkiszabás során döntő súlyt képviselt, hogy az árrögzítés és a piacfelosztás kőkemény kartellnak minősül és a vállalkozások a jogsértő magatartásukkal jelentős mértékben korlátozták a versenyt. A GVH figyelembe vette az érintett vállalkozások piaci részesedését a vizsgált időszakban a budapesti transzportbeton piacon és további súlyosító körülményként értékelte, hogy a transzportbeton árszintjének meghatározását a vállalkozások ténylegesen megvalósították.
A versenykorlátozó megállapodások legsúlyosabb esetét a titkosan megvalósított, úgynevezett kőkemény (hard-core) versenykorlátozások jelentik. Ezek a megállapodások a vételi vagy az eladási árak versenytársak közötti közvetlen vagy közvetett meghatározására, a piac versenytársak által történő felosztására (ideértve a versenytárgyalási összejátszást is), vagy termelési, eladási kvóták meghatározására vonatkoznak, s éppen ezért sem kivétel, sem mentesség alá nem eshetnek.
Informátor segített a leleplezésben - jutalmat kapott
A GVH súlyosító körülménynek tekintette továbbá a felróhatóságot, amelyet különös súllyal értékelt arra is tekintettel, hogy számos bizonyíték igazolta, hogy az érintett vállalkozások a találkozók titkosságának megőrzésére szolgáló fokozott biztonsági intézkedéseket hajtottak végre, amelyek arra utalnak, hogy tisztában voltak magatartásuk jogellenességével. A vállalkozások közül a Strabag Építő Zrt. többszörös visszaeső, erre figyelemmel a GVH vele szemben plusz 200 százalékkal növelte a bírság alapösszegét.
A GVH bizonyítottság hiányában megszüntette az eljárást a vállalkozásoknak a nem fizető vevők kölcsönös ki nem szolgálásával összefüggő és a 2008-tól tanúsított magatartásai vonatkozásában. A GVH munkáját informátor segítette, aki az eljárás alá vontakkal szemben kiszabott bírság egy százalékával megegyező mértékű - 27 902 000 forint - informátori díjban részesül. Az informátor kilétét a GVH semmilyen formában nem fedi fel.
Egy százalék "jutalmat" kap az informátor
A GVH 2010 tavaszán vezette be, hogy a kartellező cégek bírságának 1 százalékát, de legfeljebb 50 millió forintot kaphat az a magánszemély, aki "nélkülözhetetlen bizonyítékot" szolgáltat egy kartellügyről. Először az irodaszer-kartell leleplezésekor fizetett a GVH olyan informátornak, akinek segítségével komoly kartellt sikerült lebuktatni és összesen egymilliárd forintos bírságot kiszabni.