A Porsche Holding az 1990-es évek elején, Ausztriában hozta létre használt autó üzletágát Weltauto néven. Az alapítás után szűk 10 évvel, 2000-ben a Porsche Hungaria szárnyai alatt Magyarországon is megjelent a Weltauto, amely akkor a vállalat hetedik márkájaként kezdte meg tevékenységét.
A Weltauto hazai sikertörténete rövid időn belül kézzelfogható volt: míg az első évben mindössze 12 márkakereskedés foglalkozott használt gépkocsikkal, addig 2007-ben a fokozatos növekedés következtében már 51 márkakereskedés értékesített másodkézből származó négykerekűt. Ezután csökkeni kezdett e szám, s az utóbbi időszakban 40 körül stabilizálódott. Hasonló ívet írt le az értékesítési mutató is: a hálózat a legtöbb üzletkötését 2007-ben 11.345 autóval realizálta, míg azóta évente 6500 körül alakul az éves darabszám. Így a teljes volumen már megközelítette a 70.000 értékesítést.
Nem torpan a használt autó piac felfelé ívelő pályája
Horvát Zoltán, a Das WeltAuto márkaigazgatója , hogy az átállástól függetlenül, a jelenlegi piaci lehetőségek mellett nem számít áttörő változásra a cég értékesítéseiben. A hálózat várhatóan tartani fogja a 6000 darabos éves értékesítési szintjét, mivel a használt autó piac iránt a várakozásoknak megfelelően továbbra is növekvő az érdeklődés. A Datahouse adatai alapján a 2013-as évből eltelt nyolc hónap alatt 10,7 százalékkal több tulajdonosváltás történt a tavalyi évhez viszonyítva: 2013-ban 290.802 használt autó talált új gazdára, míg 2012-ben 262.616.
Az idén mutatkozó vásárlói kedv a két évvel ezelőttit is felülmúlja, s a 2010-es mélypont óta stabil növekedést mutat e terület. Változatlanul jelentős számú autó érkezik hazánkba a külföldi piacokról, januártól augusztus végéig 40.000-nél több autót regisztráltak az okmányirodákban, ami azért számít jelentős mennyiségnek, mert tavaly tizenkét hónap alatt 53.533 gépkocsit hoztak be országunkba. Így várhatóan az idei eredmény jócskán meghaladja majd a 2012-es statisztikát. Az autó importtal kapcsolatosan megjegyezhető még, hogy továbbra is az idős autók érkeznek leginkább hozzánk: tavaly 10,6 év volt a kocsik átlagéletkora, idén pedig már 10,8.
Az eladási statisztikák azt mutatják, hogy az első nyolc hónap során a hazai piaci igényeknek köszönhetően az alsó-középkategória (93.056 autó, 32 százalékos piaci részesedés) zárta az élen, de népszerűek voltak a kisméretű kocsik (80.526 autó, 27,7 %) és a felső-középkategória (43540 autó, 15 %) képviselői is. A márkák sorrendje nem változott a korábbiakhoz képest: a használt autók között a legnépszerűbbnek az Opel (41.070 autó, 14,1 százalékos piaci részesedés), a Suzuki (31.579 autó, 10,9 %) és a Volkswagen (28.012 autó, 9,6 %) számítottak az eddigi időszakban.
"A tapasztalatok azt mutatják, hogy az emelkedő számok ellenére a kereskedőknek és a vásárlóknak is jelentős problémákkal kell megküzdenie: az előbbiek esetében a minőségi használt autók hiánya okoz fejtörést, míg a vásárlók az eladói trükkök miatt kerülnek gyakran nehéz helyzetbe" - hívta fel a figyelmet a Das WeltAuto márkaigazgatója. "A márkakereskedői hálózatunkban látottak alapján elmondható: annak ellenére, hogy sok gépjármű cserél gazdát hónapról hónapra, hiány mutatkozik a minőségileg kifogásolhatatlan gépkocsiból az országban. Kollégáink azonban mindent elkövetnek annak érdekében, hogy legális úton beszerzett, megbízható gépkocsikat kínáljanak az ügyfeleinknek. Sok független kereskedés ezzel szemben, e piaci adottságból kifolyólag kétes előéletű autókat értékesít, s csak abban az esetben tud nyereséget realizálni, ha az érvényben lévő jogszabályokat kijátssza" - tette hozzá.
"A kilométeróra visszatekerés, az ÁFA-val történő visszaélés s a hamis gépjárműtörténet számít jelenleg a leginkább alkalmazott trükknek, ezekkel próbálják általában kijátszani a vevőket. E tevékenységet természetesen kormányzati szinten is elítélik, s az utóbbi időben több fontos lépést tett a kormány a terület kifehérítésére" - zárta gondolatait Horváth Zoltán.