A Napi Gazdaság pénteki számának cikke

A várhatóan néhány napon belül induló, átlagosan két hónapos téligumi-csere időszak az éves forgalom 40 százalékát teszi ki a kereskedőknél. Egy évvel ezelőtt példátlan hiány és emelkedő árak jellemezték a téligumiabroncs-piacot, idén azonban nem várható hasonló.

A hazai gumiabroncs-kereskedők a korábbi évek tapasztalatai alapján megpróbáltak jobban felkészülni a várható piaci igényekre, a néhány hét alatt lefutó csereidőszak ugyanis nem teszi lehetővé a rendelésre szállítást. A hazai abroncs-nagykereskedők száma az elmúlt két évben megfeleződött, így ma már három nagy cég értékesíti az abroncsok jelentős részét. A teljes itthoni felhasználói igény mára évi kétmillió darabra csökkent, ennek több mint fele téli gumiabroncs − néhány éve ez a szám még 50 százalékkal magasabb volt, a zuhanó gépkocsieladások és -használat miatt azonban a piac jelentősen visszaesett.

Penziás Gábor, a nagykereskedő Abroncs Kereskedőház Kft. ügyvezetője szerint a kereslet az eladások közel felét jelentő olcsó kategóriában egyértelműen csökkent, míg a közepes árfekvésű és prémium kategóriában stagnál vagy kissé növekszik. A személykocsikra való gumik átlagára a tavalyihoz hasonlóan alakul, azonban nagy a szórás, vannak olyan abroncsok, amelyek ára a százezer forintot is meghaladja.

A magyar piacra 90 százalékban importból kerülnek a gumik, a belföldi gyártók közül szinte csak a Hankook szállít a hazai szervizeknek és műhelyeknek, de gyártóként jelen van Magyarországon a Michelin és a Bridgestone is (utóbbi a napokban jelentette be, hogy megháromszorozza tatabányai üzeme kapacitását).