"Nincs ingyen ebéd" - volt olvasható Rónai Balázs, a Napi Gazdaság ügyvezető igazgatójának prezentációjában azzal kapcsolatban, hogy az online hirdetésekből származó bevétel kevés, új forrásokat kell keresniük a tartalomtulajdonosoknak. A tartalmak fizetőssé tételének alapfeltétele, hogy legyen egyszerű fizetési modell, illetve egyszerre sok szereplő vezesse be a fizetős szolgáltatást - mutatott rá Rónai Balázs az Internet Hungary-n tartott előadásában. A fizetős modell bevezetésének egyértelmű előnye, hogy erősödik a tartalom, ugyanakkor hátránya, hogy pénzbe kerül a fogyasztónak.
Több modellt is ismertetett a Napi Gazdaság ügyvezetője, így például a Rupert Murdoch médiamágnás érdekeltségi körébe tartozó médiumoknál a kemény fizetési fal (pay-wall) bevezetését választották. Ennél a konstrukciónál minden online tartalomért fizetni kell, ami meredek, 80 százalék körüli zuhanást okozott az olvasók számában.
A puha fizetési fal esetében csak a tartalmak egy részéért kell fizetni, erre már itthon is vannak próbálkozások, de egyelőre komoly bevételre nem számíthatnak belőle a hazai tartalomtulajdonosok.
Egy további lehetőség az egykapus megoldás, amelyet például Szlovákiában a Piano Media valósította meg, amelynek vezetője, Tomás Bella az Internet Hungary-n is bemutatta az általuk kidolgozott rendszert. A Piano konstrukciójának lényege, hogy a felhasználók egy előfizetéssel és egy bejelentkezéssel számos fizetős tartalomhoz juthat hozzá. A megoldás sikerének fontos feltétele azonban, hogy minél több kiadó beszálljon, amit Szlovákiában sikerült elérni.
A 44 különböző szolgáltatás integráló rendszer a szlovák internetezők 70 százalékához jut el, a tervek szerint a következő évben 3-4 további európai országban is megjelennének. A terjeszkedés kapcsán Tomás Bella utalt arra, hogy Magyarország ideális terep lenne az általuk képviselt egykapus rendszer bevezetésére.
Rónai Balázs, a Napi Gazdaság ügyvezetőjének számításai szerint, ha a négymillió magyar internetező öt százaléka hajlandó lenne kifizetni a Szlovákiában alkalmazott 29 eurós éves díjat, akkor 850 millió forintos éves bevételre tehetnének szert a hazai netes tartalomszolgáltatók.