Amint arról korábban már beszámoltunk a tavalyi 24,5 milliárd forintos mérleg szerinti veszteség miatt legkésőbb augusztus 25-ig fel kell tőkésíteni a Malévet. A magyar állam többségi tulajdonában levő cégbe eddig a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő (MNV) Zrt. 7 milliárdot pumpált, így már "csak" 18,5 milliárdot kell előteremteni - két héten belül.
Az évről évre tekintélyes veszteséget termelő légicég idei teljesítménye - és várakozásai sem túl rózsásak. Az első félévi számok alapján a 2011-es üzleti évben minimum 8 milliárdos üzemi veszteséget prognosztizálnak - de ez ennél is több lehet. A kedvezőtlen előjelek különösen azért aggasztóak, mert a nyári főszezonban sem alakulnak jól a Malév statisztikái. Míg a világ nagy légitársaságai jó vagy legalábbis közepes eredményről számoltak be, a Malév esetében ez nincs így. ( Már az egyébként az iparági szinten szintén sikeres tavalyi évben sem remekelt a Malév: járatainak száma 13, utasainak létszáma pedig 8 százalékkal múlta alul a 2009-es szintet!)
A borús előrejelzésekben közrejátszik az is, hogy a társaság egyik legnagyobb gépe, egy Boeing 737-800-as típusú repülő júliusi balesetet követően még most is Krétán " állomásozik. Lapunk értesülései szerint a leszállás közben komoly faroksérülést szenvedett gépet a Boeing szakértői hetek óta egy mobilhangárban javítják, de a munka csak egy hónapos csúszással szeptember közepén-végén fejeződik be - vagyis addig nem állíthatják ismételten forgalomba.
A 737-800-as gép kiesésével iparági becslések szerint 400 járat maradt ki - épp a legjobbnak számító nyári hónapokban. Értesüléseink szerint a balesetet követően felvetődött egy "pótgép" rövid távú bérlete, de azt a cég vezetése elvetette. A Napi úgy tudja, hogy a többségi tulajdonost képviselő MNV egyelőre nem tárgyalta a cseh Unimex Group vételi ajánlatát. A cseh vállalkozás a Travel Service repülős céggel konzorciumban írásban jelezte szándékát a Malév - adósságok nélküli - átvételére. A lapunk által megkérdezett légügyi szakértők ezt komolytalan ajánlatnak tartják. A korábbi jelentkezők közül a kínai Hainan ajánlata tekinthető komolynak - bár konkrét tárgyalások még a kínaiakkal sem kezdődtek.