Az Imperial Tobacco Magyarország Kft., a JTI Hungary Zrt. és a Philip Morris Magyarország Kft. támogatásával lépcsőzetesen növekvő, 6 milliárd forintig terjedő koncessziós díjat ajánl a dohány-kiskereskedelmi ellátás működtetésére, és egy versenysemleges elosztási rendszer felállítását vállalja közel 500 munkahely teremtése és a kiskereskedelmi árrés 11,46 százalékra történő megemelése mellett - közölték az érintettek. Hangsúlyozták: a dohány-kiskereskedelem ellátási feladatainak elvégzésére a kormánynak nyílt pályázatot kellett volna meghirdetnie. Ennek hiányában az Imperial Tobacco Magyarország Kft., a másik két cég támogatásával ajánlatot nyújtott be a központi dohányellátó disztribúciós feladatainak elvégzésére. Mivel a jogszabály nem ír elő semmiféle kezdő vagy véghatáridőt a "megbízható nagykereskedő" ajánlattételére, az Imperial Tobacco, mely vállalat teljes mértékben megfelel a jogszabályban rögzített pályázási feltételeknek, hivatalos ajánlatot juttatott el a kormány részére.
Kérdés, hogy ezzel mire mennek, hiszen az NFM a múlt héten azt közölte: 2015. november elsejétől a koncesszióra jogosult BAT Pécsi Dohánygyár Kft. és a Tabán Trafik Zrt. konzorciuma végzi az egész ország területén a dohánykiskereskedelem-ellátási tevékenységet. A központi trafikellátó minden hazai dohánytermék-nagykereskedővel köteles lesz szerződést kötni. A nemzeti dohányboltok tulajdonosai a cash&carry (fizess, és vidd) raktárakból a havi rendeléstől függetlenül, soron kívül is megvehetik a szükséges dohánytermékeket. A központi dohányellátó az állami bevétel mellett országosan közel 400 új munkahelyet is teremt - jegyezte meg a tárca.
Mindhárom vállalat álláspontja szerint a dohány-kiskereskedelmi ellátó ebben a formában történő felállítása szükségtelen és számos szempontból aggályos. Figyelembe véve azonban az átláthatatlan kiválasztási folyamatot, amelyben a kormány egyéb cégektől kapott ajánlat hiányára hivatkozva a BAT Pécsi Dohánygyár Kft.-t és a Tabán Trafik Zrt.-t nevezte meg a dohány-kiskereskedelmi ellátó feladatainak elvégzésére, és ezzel a döntéssel a disztribúció területén versenyjogilag problémás helyzet alakult ki, így a vállalatok arra az elhatározásra jutottak, hogy ajánlatot nyújtanak be - fogalmaz a közlemény.
Úgy látják, a kijelölt ellátó akár profitja évi 16 milliárd forintot is elérheti. A vállalt koncessziós díj tükrözi az ehhez hasonló koncessziók valós piaci értékét, azon vállalatok becsült jövedelmezőségi szintje alapján, melyek hasonló kiskereskedelmi logisztikai szolgáltatásokat nyújtanak Spanyolországban, Olaszországban, vagy Franciaországban. Ha nyílt ajánlattétel lenne meghirdetve erre a tevékenységre, a piac ennek a szintnek megfelelően határozná meg a koncesszió értékét - állítják a cégek.
Hozzátették: annak érdekében, hogy a hazai dohánypiacon tevékenykedő szereplők számára egyenlő versenyfeltételek legyenek érvényben és versenysemleges disztribúciós modell jöhessen létre, az ajánlat egy olyan vegyesvállalat felállítására tesz javaslatot, mely nyitott minden, magyarországi dohánypiacon működő gyártó és dohányimportőr számára. Ebben a modellben a dohány-kiskereskedelmi ellátó napi működését egy semleges és tapasztalt harmadik fél, egy logisztikai szolgáltató végezné, az egyes iparági szereplőktől függetlenül. A vállalatok mérlegelik a Logista-val való együttműködés lehetőségét, amely a Spanyolországban és az Olaszországban hasonlóan működő licenc alapú kiskereskedelmi piacokon komoly tapasztalatokkal rendelkező logisztikai cég.