A változás lényege, hogy a kártyás csekkbefizetés nem két tranzakcióból, a közismerten drága készpénzfelvételből (ezt a díjat egyébként nem a posta, hanem saját hirdetménye szerint a kártyakibocsátó bank számítja fel) és készpénzbefizetésből fog állni, hanem egy szimpla vásárlásból. Fontos, hogy míg a készpénzfelvétel díja az ügyfelet terheli, addig a kártyás vásárlásé a Magyar Postát, vagyis az ügyfelek számára ingyenes. Azoknak a postáknak a listáját - ez jelenleg nagyjából 1700 fiókot jelent, ahol a csekkforgalom 80 százaléka zajlik -, ahol már elérhető ez a szolgáltatás, itt találja, de a mobilapplikációban is elérhető.

Bár az elmúlt években szignifikáns csökkenés történt a bankkártyás csekkbefizetések terén, egyrészt az ügyfelek felé felszámított banki díjaknak, valamint az ingyenes készpénzfelvételnek betudhatóan, a bankok így is több száz millió forint készpénzfelvételi díjtól esnek el. (A készpénzfelvétel díján osztoztak a bankok és a társaság.)

Azt akarjuk elérni, hogy az ügyfeleknek a Posta szolgáltatásai pénzt és időt tudjanak megtakarítani - fogalmazott Németh Lászlóné, a Miniszterelnökség nemzeti pénzügyi szolgáltatásokért és postaügyekért felelős államtitkára a szolgáltatás elindítását bejelentő tájékoztatón. Elmondta: a posta hálózata megfelelő arra, hogy a jelenlegi brókerbotrányos időkben megfelelő befektetési szolgáltatást nyújtson. Németh Lászlóné szavai szerint az átállás összesen másfélmilliárd forint forgalomkiesést jelent a cég számára, az ügyfeleknek pedig ekkora kiadás- - vagy ahogyan az államtitkár fogalmazott - rezsicsökkentést jelent.

Összesen több mint 5700 terminált telepítenek a postákra, ebből 3542 cseréje meg is történt - fogalmazott Szarka Zsolt, a Magyar Posta Zrt. vezérigazgatója. Hozzátette: a fejlesztés jelenlegi, első ütemében a csekkbefizetés során biztosítják a kártyás vásárlási lehetőséget. A második ütemben - ami az idei év végét jelenti - megteremtik annak feltételeit, hogy az összes többi postai szolgáltatás igénybevétele esetén is biztosítsák (levélfeladás, kiskereskedelmi termékek vásárlása) a bankkártyás vásárlást.

Tavaly csaknem 220 millió csekket fizettek be az ügyfelek, mintegy 2200 milliárd forint értékben. A Magyar Posta célja, hogy klasszikus termékeit - így a csekket is - a kor követelményeinek és az ügyféligényeknek megfelelően megújítsa, ezért:
  • mostanra megteremtette annak feltételeit, hogy a postákon történő csekkbefizetés során a kártyával történő fizetés ne készpénzfelvételnek, hanem kártyás vásárlásnak minősüljön,
  • elkezdte a postai hálózatban jelenleg üzemelő POS terminálpark cseréjét,
  • 2014 őszén bevezette az iCsekk mobil alkalmazással történő csekkbefizetést,
  • a készpénzkímélő fizetési megoldásra törekedve 2015. január 1-jétől a teljesen megszemélyesített, gépi kitöltésű, minden információval, adattal ellátott csekkek esetében kötelezővé tette a postai QR kód feltüntetését,
  • 2015 elején bevezette a csekkbefizető automatákat - itt bankkártyával fizethetőek be a csekkek, amely kártyás vásárlási tranzakciónak minősülnek.

A Magyar Posta év végéig mobil pos-terminálokkal látja el a csomagkézbesítőket - 1100 darab készülékről van szó -, így az utánvétes küldemények a jövőben már bankkártyával is kifizethetőek lesznek a kézbesítőknél, amely szintén kártyás vásárlási tranzakciónak minősül.

Az Ingenico által szállított pos-terminálok beszerzése, telepítése, a megfelelő informatikai háttér kialakítása és az integrált postai rendszerek fejlesztése összesen nettó 1 milliárd forint összegű beruházást jelentett, amelyet a posta önerőből finanszírozott.

Az átállást szolgáló beruházás megtérülése kapcsán korábban Szarka Zsolt vezérigazgató azt mondta a Napi.hu-nak, hogy a beruházás mellett a kártyaelfogadás után fizetendő jutalék is a kiadási oldalon szerepel, miközben a rendszer üzemeltetése olcsóbbá válik. Arra számítanak, hogy a kártyás fizetés kényelmesebbé és olcsóbbá válásával népszerűbbé válhat ez a szolgáltatás, a csekk-üzletág csökkenése pedig kisebb ütemű lehet a korábbi évek trendje alapján kivetített prognózishoz képest.