A kedd este beterjesztett adócsomagból az is kiderül, hogy az evát, mint adónemet már csak a 2019-es adóévre lehet, 2018. december 20-ig bejelentéssel választani, ezt követően az áttérés nem lehetséges.
Ez még nem jelenti az adónem megszüntetését, hanem csak azt, hogy elkezdődik a csendes vég, vagyis azon adózók, akik 2018. december 20-ig élnek az eva választásának lehetőségével, a továbbiakban is a törvény hatálya alatt maradhatnak a jövőben is.
A NAV adatai szerint 2017 végén az evát választó adózók száma már csupán 25 ezer volt, közülük 6 ezer egyéni vállalkozó és mintegy 19 ezer társas vállalkozás. Az általuk a büdzsébe befizetett összeg 2016-ban 81,1 milliárd forint volt, majd 2017-ben már csupán 63,7 milliárd forint. A kabinet úgy számol, hogy az idei 70 milliárd forint után jövőre már csak 45 milliárd forint bevételt hozhatnak az evázók. Az eva szerinti adózást többek között egyéni vállalkozók, egyéni cégek, betéti társaságok, korlátolt felelősségű társaságok, ügyvédi irodák és közkereseti társaságok választhatják.
Az evát még az 2002-es XLIII. törvény elfogadásával 2003 elejétől vezette be a Medgyessy-kormány. Az adónem célja akkoriban az volt, hogy a kevés elszámolható költséggel működő kisvállalkozásoknak egyszerű és előnyös adózási forma legyen. Az első időben olyannyira kedvező volt az adónem, hogy az áfás számlát kiállítók az akkori forgalmi adónál jóval alacsonyabb, mindössze 15 százalékos átalányadóval kiválthatták a forgalmi adót, a társasági vagy jövedelemadót, de még az osztalékadót is.
Az adókulcs később emelkedett. Majd a Fidesz-kormány 2012 nyarán állt elő pedig újabb, a kisadózók számára előnyösebb adónemek koncepciójával: ez volt a kata és a kiva. Bár döcögősen indultak be, évről évre egyre vonzóbbá tette a kormányzat ezt a két új adónemet. Így Így ma már nagyon kevés vállalkozásnak éri meg az evát választani.
Ráadásul tavaly először több költségvetései bevétel (98 milliárd forint) származott katából, mint evából (63,7 milliárd forint), miközben a kivából származó bevételek (22 milliárd forint) a megelőző évhez képest 65 százalékkal nőttek. Az adókormányzat intenzív marketingkampánya tehát lassan beérett és az adózók is megértették-megszerették az új, egyszerűsített adónemeket.
Kép forrása: Shutterstock