A szolgáltató központokban (ssc) az angol nyelv magabiztos, minimum erős középfokú, de inkább tárgyalóképes szintű ismerete előfeltétel - mondja a Randstad Hungary Kft. Business Service Center branch managere. Polgár Petra szerint ennek az az oka, hogy az ssc-kben számos külföldi dolgozik, így az angol általában a közös nyelv a munka során, továbbá számos vállalati tréning angolul zajlik, egyes csapatok pedig angol ajkú ügyfelek támogatását végzik. A folyékony, tárgyalási szintű angol nyelvtudás alapkövetelmény a szolgáltatóközpontokban - erősítette meg Ruff Gabriella. A Karrier Hungária Kft. társtulajdonosa szerint az, hogy második nyelvként melyikre van szükség, attól függ, hogy melyik országban zajló tevékenységet támogatja az adott ssc.
Miután az ssc-k jellemzően különböző országoknak nyújtanak szolgáltatást, számos olyan munkatársat alkalmaznak, akik kettő, vagy akár három idegen nyelven is magas szinten beszélnek. Magyarországról leginkább az európai piacokat, illetve a közel-keleti térséget és Afrikát is magában foglaló EMEA-régiót szolgálják ki, ezért tipikusan európai nyelveket beszélő munkatársakra van igény. A legkeresettebb nyelvi párosítás a német-angol és a francia-angol, de a Randstad partnereinek folyamatosan keres az angol mellett hollandul, olaszul, spanyolul, norvégül, dánul, svédül beszélő pályázókat. Az orosz, héber nyelvismeret szintén értékes ebben a szektorban, míg Ruff Gabriella tapasztalatai szerint - igaz, ritkán - arabul vagy mandarin nyelven tudókat is keresnek.
Hol vannak a központok?
Több mint harmincezer embernek munkát adva közel 70 szolgáltatóközpont működik Magyarországon, háromnegyedük Budapesten - derül ki a Nemzeti Külgazdasági Hivatal által lapunk rendelkezésére bocsátott adatokból. A második legnépszerűbb városnak Székesfehérvár számít, féltucat központtal, de több világcég a fővárostól távolabbi célpontot is választott. Utóbbiak közé tartozik például a Vodafone például Miskolcon, az IT Services Debrecenben, a Raiffeisen pedig Nyíregyházán működtet ssc-ket.Az iparágból két fontos bejelentés is érkezett: a Hewlett-Packard tegnap közölte, hogy stratégiai fontosságú, kiemelt globális rangra emelte budapesti szolgáltató központját, az IT Services Hungary pedig jelezte, hogy idén további létszámbővülést tervez.
A HITA szerint Magyarországot az ssc-szektorban bevált lokációként tartják számon, ahová egyre szélesebb körű és egyre magasabb hozzáadott értékű funkciókat helyeznek át. A hivatalnál tavaly tárgyalás alatt állott 89 befektetési projekt felét három szektor, az ssc-k, járműipar és elektronika adta - ha minden ügyben pozitív befektetői döntés születne, a létrejövő 15,5 ezer új munkahely 42 százaléka a központokban keletkezne. A 2012-ben kezelt publikus pozitív befektetési döntések száma 21 volt, ebből 5 szolgáltatási központ.
Inkább holland kell, mint román
Bár keresik, viszonylag nehezen találnak hazánkban az angol mellett portugálul, dánul, svédül, finnül vagy norvégul is folyékonyan beszélő munkatársat. Hasonló a helyzet a már említett holland nyelvvel is, pedig viszonylag nagy kereslet mutatkozik rá: ahol hollandiai tevékenységet is támogat az adott ssc, nagyobb, akár 5-20 fős csapatok is dolgoznak. Ami a Magyarországhoz közelebbi területek nyelveit illeti, érdekes módon romántudásra ritkán van szükségük a központoknak, a cseh és lengyel iránti igény gyakoribbnak számít, és legutább már görögül, törökül beszélő munkatársra is mutatkozott kereslet.
Idősebbek is elkezdenék
Bár a folyékony angol nyelvtudás alapelvárásnak számít, az ssc-állások iránt érdeklődők mindössze fele beszélt egyáltalán angolul vagy németül egy nemrégiben elvégzett felmérés válaszadói közül. Az Aon Hewitt és az AIESEC által lebonyolított Munkáltatói Márka Kutatás 14 000 válaszadója közül 554-en érdeklődnek szolgáltatóközpontok iránt, de közülük csak 224-en számoltak be angol vagy német nyelvtudásról, egyéb nyelven pedig 120-an beszéltek. Az ssc-k iránt érdeklődők bő negyede értékelte kiválónak angolnyelvtudását, de ugyanígy 27 százalék volt azok aránya, akik egyáltalán nem beszéltek ezen a világnyelven. Németül csak 5 százalék beszélt folyékonyan a megkérdezettek között.Különbség mutatkozik a már az ssc-kben dolgozók és a központok iránt érdeklődők végzettsége között is, utóbbiak körében ugyanis bő egyharmados volt a középfokú végzettségűek aránya. Ugyanígy meglepően magas azok súlya, akik felfelé lógnak ki a központok dolgozóinak derékhadát alkotó, harminc év körüli korosztályból, az érdeklődők 30 százaléka volt ugyanis 44 évnél idősebb. Erre rímel az is, hogy a megkérdezettek közel fele több mint 10 éves munkatapasztalattal a háta mögött szeretett volna állást kapni valamelyik központnál, míg a pályakezdők, azaz a legfeljebb kétéves tapasztalattal bírók aránya 25 százalék alatti. A fizetési igények nem mondhatók vérmesnek, közel kétharmad beérné 200 ezer forint alatti nettóval, további 17 százalék pedig 200-250 ezer forint közé lőtte be bérelvárásait.
Az az adott pozíciótól is függ, hogy milyen szintű nyelvtudás a követelmény. Ha például egy ügyfélszolgálatos munkatárs közvetlenül a vevőkkel van kapcsolatban, ott anyanyelvi szintű tudásra van szükség, míg egy back office munkakörnél erős középszintű szóbeli tudás mellett elég, ha csak írásban nagyon erős a nyelvismeret. Érdekes, hogy a ranglétrán feljebb lépve, vezetői pozícióban már nem olyan fontos, hogy két nyelven kommunikáljon folyékonyan az alkalmazott, ezen a szinten csak az angol az elvárás - mondta Ruff Gabriella.
Mennyit lehet keresni?
A plusz nyelvtudás megjelenik a fizetésben, bár az, hogy ez miként történik, cégenként eltérő lehet: van olyan ssc, ahol az alapbérbe az extra nyelvtudás is beleszámít, míg máshol pótlékot adnak, aminek mértéke tipikusan 10-20 százalék lehet. Egy csak angolul tudó ügyfélszolgálatos kezdő fizetése átlagosan bruttó 255 000 forint volt tavaly, ha valaki emellett németül is beszélt, már bruttó 270 000 forintra számíthatott. Az angol mellett a spanyol vagy a portugál nyelv ismeretével ennél csak egy kicsit lehetett jobb fizetést kérni, kezdőként átlagosan bruttó 280 000 forintot. Gazdasági diploma előnyt jelent, hiszen ezzel és angol nyelvtudással 260-280 ezer forint a kezdő bruttó fizetés, további nyelv ismerete - nyelvtől függően - ezt 280-320 ezer forintra tornászhatja fel. Az igazán nagy növekedés az egzotikusabb nyelvismerettel rendelkezőknél figyelhető meg: aki például hollandul, svédül, oroszul vagy valamilyen ázsiai nyelven folyékonyan beszélt, az átlagosan bruttó 320 000 forintos kezdő fizetést kapott a Randstad adatai szerint. A bérszintet azonban nem csak a nyelvtudás befolyásolja - a szolgáltató központokban sok esetben informatikai vagy pénzügyi háttérmunka zajlik, így aki releváns munkatapasztalattal rendelkezik, szintén előnnyel indul.
Életkor, egyéb végzettség
A Randstad 2012 őszén végzett felmérése során a magyarországi ssc-k 35 százaléka válaszolta azt, hogy a tavaly felvett munkavállalók között mintegy minden harmadik frissdiplomás volt. Ugyanakkor a válaszadók 25 százalékánál a frissdiplomások aránya 11-20 százalék között alakult, újabb 25 százalékuknál pedig 10 százalék alatt volt ez az arány. Az ssc-kben nyíló pozíciók között jelentős eltérés lehet komplexitásban, felelősségben, így a cégek különböző elvárásokat támasztanak a jelöltek felé a pozíció függvényében. Bizonyos munkakörök betöltéséhez nem szükséges tapasztalat, a nyelvtudás mellett a kompetenciák számítanak, s ezeknél az állásoknál a bérsáv sem éri el a többéves munkaviszonnyal rendelkező pályázók elvárásait. A tapasztalatok azt mutatják, hogy a szolgáltatóközpontoknál általában nem a diploma jellege, hanem a magas szintű idegennyelv-tudás, a rugalmasság és a pozícióhoz szükséges kompetenciák döntőek a pozíciók betöltéséhez.
Az ssc-kben dolgozók tipikusan 30 év körüliek vagy annál fiatalabbak, főként a nem vezetői pozíciókban. Jellemzően felsőfokú végzettségűek, de nem feltétlenül azért, mert ez minden munkakörhöz szükséges volna, hanem a középiskolai nyelvoktatás színvonala miatt: az érettségizők általában egy nyelvből sem érik el az ssc-knél megkövetelt szintet. Márpedig - állítja Ruff Gabriella - az egyszerűbb munkafolyamatokat érettségivel is el lehetne végezni, de hiányzik a megfelelő nyelvtudás. Arra nem érdemes bazírozni, hogy majd a központ segítségével meg lehet szerezni a releváns nyelvismeretet. Inkább csak a szabályt erősítő kivétel lehet az az eset, amikor egy ssc nehezen talált egy speciális könyvelői pozícióra hollandul is folyékonyan beszélő szakembert, a szakmailag alkalmas, angolul és németül jól, hollandul viszont csak alapfokon tudó jelöltet intenzív nyelvtanfolyamra íratta be.