Elsősorban az árak tekintetében érintették a játékpiacot a koronavírus okozta szállítási és alapanyag problémák, amely több iparágban üres polcokat eredményezett, a hazai játékpiacra viszont kevésbé volt hatással - mondta a Napi.hu-nak Őri Gergely, a JátékNet webáruház ügyvezető igazgatója.

"A hosszú belistázási és átfutási folyamatok okán a karácsonyi játékok általában nyár végén már az importőrök raktáraiba érkeznek, emiatt a fennakadások becsléseim szerint a megrendelt áruk nagyjából 5 százalékát érintik" - véli Őri.

Ugyanerről számolt be korábban a Regio Játék is: akik szintén időben, már nyáron feltöltötték a raktáraikat és nyugalomra intették az aggódó szülőket.

Az ügyvezető lapunknak elmondta, ennek ellenére okozott némi fejtörést ez a probléma, ugyanis a reklámokat át kellett ütemezni, de ennek nem lesz érezhető hatása a karácsonyfa alatt.

Elkerülhetetlen az áremelkedés

Lehet, hogy a karácsonyfa alatt nem, de az árakban mindenképpen megmutatkozik a szállítási költségek növekedése és a műanyag drágulása is. 

"Az idei évben rég nem látott költségnövekedés látható mind a termékeknél, mind pedig az egyéb költségek területén" - mondta. Őri szerint emellett az euróban számított iroda és raktárbérleti díjak, az üzemanyag költségek, munkaerő költség is extra kiadásként merültek fel.

Az áremelkedés függ a termék méretétől és anyagától, de nagyságrendileg 10-20 százalék közötti - mondta az áruház.

Felkészülve a dömpingre

A webáruház a korábbi tapasztalataiból kiindulva még időben elindította a beszerzéseit és a tavalyihoz képest 35 százalékkal nagyobb készletszinttel várja a szezont. A JátékNet ugyanis arra számít, hogy több gyártónak kihívást okozhat idén a lefogyó termékek utántöltése.

A kosárértéket tekintve az áruház nagyjából 5-10 százalékos növekedésre számít, de ez még tovább növekedhet a Fekete Péntek akciók miatt. 

"Még ezek ellenére is azt tanácsoljuk, idén aki teheti, ne hagyja az utolsó pillanatra az ajándékok megvásárlását".

Korábbi becslések szerint a teljes magyar játékpiac éves forgalma nagyjából 50 milliárd forint, melynek fele, 25-27 milliárd forint a karácsonyt megelőző másfél hónapban realizálódik. A pandémia sem rajzolta át ezt a képet.

A társasjátékok reneszánsza

A játékpiacon a társasjátékok reneszánszukat élik. A legnépszerűbb kategória a gyerek és családi társasjátékok, választék és forgalmi részesedés tekintetében is növekedés tapasztalható, ennek az elmúlt év járványa újabb lökést adott.

Népszerűek az interaktív, beszélő, funkciós játékok, egyre több termék kap valamilyen extra funkciót. A régóta kedvenc Lego mellett egyre keresettebbek a készségfejlesztők is. Ezek a trendek láthatók a 2021-es Ország Játéka népszerűségi és szakmai díjai mögött is - mondta az ügyvezető igazgató.

A vállalat által rendezett "Ország Játéka" idei versenyén például az "Interaktív" kategóriában volt közös nyertes, a zsűri és a közönség részéről is a Tolki: Játékos tanulás interaktív foglalkoztató könyv lett a befutó. A Családi/parti társasjátékok kategóriában holtverseny alakult ki, ezért két zsűrinyertes is született: a kitüntető minősítésen a Rumini hajónapló és a Szörnyek bandája társasjáték osztozott.

A legnagyobb trend még - amely a nemzetközi játékpiacra már begyűrűzött-  az a fenntarthatóság és a környezettudatosság - mondta el Florian Hess Spielwarenmesse eG elnökségi tagja egy november eleji sajtótájékoztatón.

A jövőben a játékok egy része már természetes vagy újrahasznosított anyagból készül majd, és nagy fókuszban van a biológiai bázisú műanyag felhasználása is.

Többek között cukorból, keményítőből és cellulózból, valamint proteinekből is készülnek már termékek, ezzel már korán fogékonnyá tehetők a gyermekek a környezettudatosság irányába.