Beigazolódni látszanak a fuvarozók félelmei, finoman szólva sem indult zökkenőmentesen az e-útdíj rendszere. A hajnali, reggeli órákban komoly fennakadás volt Vámosszabadinál, délelőttre a helyzet viszonylag normalizálódott, kifelé szabadon lehet közlekedni, a befelé érkező járművek viszont ott állnak és a járművezetők próbálnak tájékozódni arról, hogy pontosan mit kellene tenniük. Jelenleg a virtuális matrica jelzőtábla van kint, a viszonylati jegyet áruló Hu-Go "automata" egy büfében található, ahol eddig egyetlen jegyet sem adtak el - mondta lapunknak Peredi Péter, a Fuvosz főtitkára, aki arról is beszámolt, hogy a térségben nem láttak ellenőrző autót.
A fuvarozó szervezet ismeretei szerint más határállomáson is hasonló a helyzet. A rendőrség információi szerint Nagylak közúti határátkelőhelyen a belépő teherforgalomban 60 perc várakozási idő alakult ki ma reggel 10 órától, a többi határátkelőnél viszont nem kell várakozni, legalábbis forgalmi okból. (Az útdíjjal bajlódók - ahol vannak ilyenek - a parkolókat töltik meg, nem a határállomáson állnak sorba.) Hegyeshalomnál az osztrák autópályakezelő webkamerája szerint nincs torlódás Magyarország felé.
Ha Önnek van személyes tapasztalata a határokon kialakult helyzetről, kérjük, ossza meg velünk kommentben, vagy a napionline@napi.hu mailcímen.
A rendszer indulása után nem sokkal egy és három óra között, illetve 7.30 és 10 óra között leállt a rendszer, majd ezt követően újraindult. Kibédi-Varga Lajos, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium e-útdíj projektjének szakmai szóvivője lapunknak elmondta, hogy - rosszindulatú - túlterhelési támadás érte az informatikai rendszert, illetve az internetes portált, az ezzel kapcsolatos vizsgálatot megkezdték a szakemberek.
Tanácstalanság Kaposváron
Bár már június 24-én, hétfőn lehetett regisztrálni, és aznap meg is rendelték a fedélzeti egységeket (obu) az i-Cell Kft-től, azok nem érkeztek meg időben - tájékoztatták lapunkat a kaposvári és kiskunfélegyházi vágóhíd részére fuvarozó élőállat-szállítók. Annak ellenére, hogy úgy hirdették, raktárról történik a szállítás, múlt héten nem érkeztek meg az obu-k, többszöri érdeklődésre pedig péntek késő délután kaptak egy e-mailt, hogy csak július 1-jén vagy 2-án tudják szállítani, addig mindenki váltson viszonylati jegyet.Az érintett fuvarosok közül így senki nem jutott hozzá a fedélzeti egységhez. Vasárnap Kaposváron próbáltak volna viszonylati jegyet váltani előre, hogy az élőállatos autóknak ne hajnalban kelljen sorbaállniuk. Az első felkereset benzinkútnál nem volt rá lehetőség, a másodiknál nem is hallottak róla, a harmadiknál találtak csak gépet, de ott közölték, hogy csak éjfélkor fogják beüzemelni. Ma reggel újabb e-mail landolt náluk azzal, hogy a megrendelt OBU S900 fedélzeti egységet műszaki ok miatt visszahívják, helyette másikat tudnak felajánlani.
Az üzemszünet alatt nem bírságoltak, a fedélzeti egységes vásárlásnál pedi nem vonták le az úthasználati díjat ebben az időszakban. A viszonylati jegyeket vásárolni akarókat sem bírságolták meg az üzemszünet ideje alatt - tette hozzá a szóvivő. A vásárlás valós idejű, így az ellenőrök látják, hogy kik, mikor vettek úthasználati jogosultságot. A rendszer délelőtt 10 órás újraindulása után viszont már újra kötelező fizetni az úthasználatért.
Mások viszont felvetették ennek igazságtalanságát: azok ugyanis, akik meg tudták vásárolni a jegyet, díjat fizetnek, miközben a többiek ingyen használhatják az utakat.
Peredi szerint az is kérdés, mi lesz azokkal, akik az üzemszünetben indultak útra, jegy nélkül, s már úton lesznek abban az időszakban, amikor újraindul a rendszer. Ők idő közben nem tudnak viszonylati jegyet vásárolni, s a cégvezető sem teheti meg helyettük, hiszen nem tudja, hogy pontosan hol tart a jármű. Célszerűbb lenne tehát a Fuvosz főtitkára szerint azt mondania az autópályakezelőnek, hogy fizetés nélküli próba ciklus van érvényben.
Peredi szerint kilátástalan a helyzet, s erre lehetett is számítani. Amint arról beszámoltunk, a fuvarozók többször fordultak a miniszterelnökhöz, később a gazdasági és a fejlesztési tárca vezetőjéhez, legutóbb pedig a miniszterelnökséget vezető államtitkártól kérték a rendszer bevezetésének elhalasztását. A fejlesztési tárca határozottan jelezte korábban, hogy nem halasztják el a július 1-jei indulást.
A rendszer építője, az i-Cell Kft. a 19 állomásból álló országjáró road shown mindenütt közölte, hogy olyan a rendszer kapacitása, amely minden terhelést elbír - hangsúlyozta Peredi. A főtitkár - miután nem ismeri a rendszer teljesítő képességét és találgatni sem akart - nem tudta megmondani, hogy valóban rosszindulatú támadás (feltörték már a Pentagon rendszerét is - jegyezte meg), vagy a rendszer gyengesége áll a kialakult helyzet hátterében.
Peredi azt is problémának tartja, hogy a 250 ezer hazai járműből eddig csupán hatvanezret regisztráltak a rendszerben, s a 80 ezer vállalkozóból pedig mindössze 12 ezeren éltek ezzel. Ez is azt erősíti, hogy a rendszert nem lett volna szabad elindítani - hangsúlyozta a Fuvosz főtitkára.