Számos szektor megszokott működését írta át a koronavírus-járvány, többek között a kiskereskedelmét is. A forgalom volumene a pandémia magyarországi megjelenéséig - 2015-től kezdve éves szinten 6-7 százalékkal bővült 2019-ig, majd a járvány miatt 2020-ban stagnálás következett.
A online kiskereskedelem viszont más utat járt be. A KSH-statisztikákban a csomagküldő és internetes forgalom évek óta masszív bővülést mutat: 2011-től 2020-ig évente 30-45 százalékos volt a volumennövekedés. Azaz ez a szegmens úgy növekedett kiemelkedő dinamikával, hogy már magas volt a bázis. A járványkorlátozások miatt felfutó online vásárlások miatt 2020-ban már 45 százalékos volt az éves növekedés.
Kapcsolódó
A számszerű forgalmi adatokból kiderül, hogy
- csaknem 6500 milliárd forint volt 2011-ben az üzemanyag-forgalom nélküli kiskerforgalom összege.
- Majdnem 8000 milliárd forintot tett ki 2016-ban, 2020-ban pedig a 11 000 milliárd közelébe került.
- Ezzel párhuzamosan az online forgalom 65 milliárd (2011-ben), 309 milliárd (2016-ban) és 1111 milliárd forint (2020-ban) volt. Így tehát több mint 17-szeres növekedés ment végbe ebben az időszakban.
- Mindez azt is jelenti, hogy az üzemanyag forgalom nélkül számolt kiskereskedelemből az online szegmens 2011-ben 1 százalékos részesedéssel rendelkezett. 2016-ban már 4 százalékkal, tavaly viszont már több mint 10 százalékkal.
Az online vásárlások egyre nagyobb népszerűsége miatt a Buksza (a Napi.hu szerkesztőségi blogja) összegyűjtötte a legfontosabb szabályokat. Ezek nem újak, de a karácsonyi szezon miatt érdemes újból felsorolni őket.
Érdemes rákeresni a kereskedőre és a termékre
Első körben le kell csekkolni, hogy megbízható webáruházról van-e szó. A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) még évekkel ezelőtt elkészített listája szerint érdemes netes kereséssel leellenőrizni, hogy az adott vállalkozás (kereskedő), valamint a termék valóban létezik-e. Tanácsos megnézni a vásárlói véleményeket és az esetleges hatósági figyelemfelhívásokat, ha vannak. Emellett javasolt átböngészni, hogy az adott kereskedő - webáruházról és termékről - milyen tapasztalatai vannak a többi vevőnek. Érdemes ellenőrizni a hirdetésben feltüntetett e-mail címet, ha nincs más kapcsolattartási lehetőség. Amennyiben kizárólag telefonszám van megadva, javasolt felhívni és még a rendelés leadása előtt rákérdezni a termék gyártójára, forgalmazójára.
Az innovációs minisztérium folyamatosan adatbázisba gyűjti a jogsértő webáruházakat, ez itt érhető el. Vásárlás előtt érdemes megnézni, hogy a kiszemelt webáruház szerepel-e a listán.
Érdemes az árakat is böngészni
A vásárlás előtt érdemes a megbízható webboltokban átböngészni a kínálatban szereplő árakat. Elképzelhető, hogy ugyanaz a termék megszerezhető olcsóbban is.
Ha pedig megvan a legkedvezőbb ár egy megbízhatónak mondott webboltban és vásárlásra kerül sor, akkor az egyik leglényegesebb szabály, hogy az internetről rendelt termékekre - néhány kivételtől, például az élelmiszerektől eltekintve - vonatkozik az úgynevezett 14 napos szabály, ennyi ideje van az érintett vásárlóknak arra, hogy elálljanak a szerződéstől.
Két héten belül bármilyen okból visszaküldhető a termék
A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy két hét van arra, ha mégsem kéri valaki a terméket, akkor visszaküldje a kereskedőnek, aki visszafizeti a vételárat. A 14 napos időszak arra való, hogy a vevő kipróbálja a terméket.
Így tehát – a kipróbálás érdekében – fel lehet bontani a a csomagolást, kivéve például a zárt csomagolású egészségvédelmi, higiéniai termékeket, a hang-, illetve képek tárolására alkalmas adathordozókat, mind a cd és dvd. Ha valaki viszont nemcsak kipróbálja, hanem ténylegesen használja a webboltból vásárolt terméket, akkor értékcsökkenési felelőssége lesz. Azaz a kopott, hiányos termék visszaküldésénél a kereskedő nem köteles a teljes vételárat visszaadni.