A novemberi forgalom már 30 százalékkal magasabb, mint az előző hónapokban szokásos, de a decemberi az igazi: a bolthálózatban és az online felületeken az éves forgalom harmada és negyede ilyenkor, a karácsony előtti négy hétben zajlik - mondta el Kovács Péter, a Libri-Bookline vezérigazgatója az InfoRádiónak. A könyvfesztivál és a könyvhét kiemelkedik ugyan a tavaszi és a nyári forgalomból, de messze nem olyan erősek, mint az év végi. Egyértelműen a karácsony a súlypont.
Online vagy offline?
Az online felület és a bolthálózat fej-fej mellett halad. "Erős az online jelenlét, de a bolthálózat is kimagaslóan teljesít." A piaci tendenciákról a Libri-Bookline vezérigazgatója hozzátette, a személyes vásárlás a jelentősebb.
A válság megnyirbálta a könyvpiacot 2009 és 2012 között reálértéken körülbelül 30 százalékot elvesztett a piac. Azóta, az elmúlt egy-két évben kismértékű, 1-2 százalékos, emelkedés már tapasztalható.
Karácsonykor minden megy
Egy évben nagyjából 7-8 ezer könyv jelenik meg, ennek a harmada az utolsó negyedévben, hiszen a kiadók is erre az időszakra időzítenek - mondta az InfoRádiónak Kovács Péter.
"Széles a választék, hetente-havonta kicserélődik a kínálat. A gyerekkönyvek mindig nagy slágerek, a gasztroirodalom virágkorát éli, de a fajsúlyosabb kötetek is fogynak."
Az átlagos példányszám csökken, nagyon sok cím van, de a forgalom nem növekszik olyan mértékben, mint korábban, amikor százezres példányszámú köteteket lehetett értékesíteni, ennél sokkal szélesebb a választék - hangsúlyozta a Libri-Bookline vezérigazgatója.
A Libri-Bookline nőtt, az, hogy a teljes könyvpiac nőtt-e, az tavasszal fog kiderülni, de várhatóan 2014 és 2015 után 2016 is néhány százalékos növekedést hozott - tette hozzá Kovács Péter.