Az egy-másfél nap alatt teljesíthető fuvarok menetideje két-három napra, egy Tiszaújváros-Rotterdam fuvar ideje 48 óráról 60-64 órára nőne, ha a bevándorlási válság miatt megszűnne a schengeni határmentes övezet - tudta meg a Világgazdaság a szállítási szakma szakértőitől. A hosszabb menetidő miatt kevesebb megbízást teljesíthetnének a cégek, ami bevételcsökkenést okozna.
Azt nehéz lenne megmondani, hogy mekkora lenne a kár. Sok tényező ugyanis nem világos. Például lehet, hogy a határokon csak szúrópróbaszerűen ellenőriznék a teherautókat, ami viszonylag rövid időt venne igénybe, de lehet, hogy mindet átvizsgálnák. Emellett az is igaz, hogy bár Románia nem tagja a schengeni övezetnek, ennek ellenére nincsenek torlódások a román-magyar határon.
Költségekkel járna bizonyos okmányok, például az útlevelek kiváltása, amelyekre ma nincs szükség. A legnagyobb gondot azonban a bizonytalanság okozná, ugyanis a határátlépés idejének kiszámíthatatlansága miatt nem lehetne garantálni a fuvarok megérkezésének idejét.
A magyar vállalatokat az is sújtaná, hogy bár olcsóbbak, mint nyugati versenytársaik, de a megrendelők a kevesebb határügyi kockázat miatt ennek ellenére a nyugat-európai szállítókat választhatnák.