Már egy évvel ezelőtt is látszott, hogy a kávé kategóriában a jelentős áremelések hatására némiképp módosulnak a fogyasztók vásárlási szokásai, amely átstrukturálódás 2012-ben folytatódott. Csökken az egyes kávészegmensek közötti kereszthasználat, minden egyes szegmens esetében jelentős mennyiségű vásárló morzsolódott le, a piac az olcsóbb termékek felé mozdult. A kávéfőzők piaca is jelentősen zsugorodott, ugyanakkor egyre népszerűbbek a drágább kávét gyorsan elkészítő automata és kapszulás készülékek - derül ki a GfK Hungária felméréséből.

Tízből kilenc magyar háztartás számít kávéfogyasztónak, ráadásul egyre többet is költöttek rá, hiszen míg 2011 január-októberben egy átlagos vásárló közel 7400 forintot adott ki kávéra, addig 2012 azonos időszakában ez az összeg már megközelítette a 8000 forintot. E növekedés azonban csalóka, mivel azt egy átlagosan 15 százalékos áremelkedés okozza, mennyiségben a piac hat százalékkal csökkent.

Robognak az árak

A KSH adatai szerint a kávé bolti ára igazán 2010 tavaszától lódult meg olyannyira, hogy a havi árindexek az év közepétől már rendre bőven 10 százalék feletti, sőt, 15 százalék körüli drágulást mutattak az egy évvvel korábbihoz képest. Az áremelkedés épp egy éve 17,5 százalékon tetőzött, majd - nyilván a magasabb 2011-es bázisoknak is betudhatóan - némileg szelídülni kezdett, majd az év végére egyszámjegyűre csökkent. Mindent összevetve tavaly júliusban a kávé átlagára 28 százalékkal múlta felül a két évvel korábbit. A fogyasztás csökkenését az is tükrözi, hogy a KSH inflációs kosarában kisebb lett a kávé súlya: 2012-ben 0,524 százalék volt a 2011-es 0,626 után.

Visszatérve a GfK adataihoz az látszik, hogy bár a magyar fogyasztók az elmúlt két-három évben már hozzászokhattak a kávétermékek folyamatos drágulásához, manapság mégis egyre drasztikusabban reagálnak ezekre az áremelésekre. Kedveltsége miatt továbbra is vásárolják, azaz a kávé vásárlóinak aránya nem csökken drámai módon - továbbra is 90 százalék e tíz hónap alatt - , de az egyes fő kávészegmenseket már rendre jóval kevesebben veszik mint egy évvel korábban. Ráadásul a legnagyobb szegmens - az őrölt-pörkölt kávé - esetében a vásárolt mennyiséget visszafogják a háztartások és egyre inkább elmozdulnak az olcsóbb - főként sajátmárkás - termékek irányába. (A sajátmárkás termékek főként a cappuccino-porok, a 3in1 termékek és az instant kávék piacán erősek.) Történik mindez egy olyan szegmensben, amelyről sokáig azt gondolta mindenki, hogy abban a minőség, az egyedi ízvilág, a márkaerő dominál.

A háztartási kisgépek kiskereskedelmi piaca 2012 első kilenc hónapjában nagyot zuhant: az eladás darabszám alapján 8,6 százalékkal csökkent 2011 január-szeptemberéhez képest. Ezzel együtt a teljes kávéfőző kategória szintén jelentősen visszaesett: az eladott darabszámot tekintve 16 százaléknyit. Ez a csökkenés azonban a különböző típusoknál eltérő mértékű: a filteres kávéfőzők eladása több mint egynegyedével (27 százalékkal), míg az eszpresszó kávéfőzőké 11,3 százalékkal csökkent.

Az eszpresszó gépek között megfigyelhető, hogy a hagyományos pumpás kávéfőzők egyre inkább háttérbe szorulnak (egy év alatt több mint 10 százalékkal adtak el kevesebbet) az automata és a kapszulás kávéfőzők javára, melyek aránya az eladásban folyamatosan nő. Köszönhető ez annak is, hogy a teljesen automata kávéfőzők átlagára 10 százalékkal csökkent, a kapszulás szortiment pedig bővült, így már 20-25 ezer forintért bárki 15 Bar nyomással működő készülékhez juthat. Darabban a kapszulás kávéfőzők piaca még csak 17 százalékot tesz ki az eszpresszó piacból, de értékben ez már a piacnak több mint egynegyede.