Mindössze három százalékos volt tavaly a kárgyakoriság a kötelező gépjármű-felelősségbiztosításoknál (kgfb) - derül ki a Magyar Nemzeti Bank (MNB) friss adataiból. 2018-ban már 5 262 291 gépjármű rótta a magyarországi utakat kgfb-vel, 337 ezerrel több, mint 2017 végén, ebből 3,6 millió volt a személygépkocsi, utóbbiak száma egy év alatt 276,5 ezerrel nőtt.
Ritkábban okoznak kárt a sofőrök
A 3 százalékos kárgyakoriság azt jelenti, hogy egy év alatt a járművek 3 százaléka okozott kgfb-s balesetet. Ennél eddig csak egyetlen évben, 2012-ben vezettek balesetmentesebben a sofőrök, akkor 2,88 százalékos volt ez a mutató. A személygépkocsiknál az átlagosnál valamivel rosszabb a kárgyakoriság, tavaly 3,26 százalékos lett, de ez is alacsonyabb a 2017-es 3,52 százalékosnál. A sofőrök vezetési stílusa sokat fejlődhetett, 2004-ben például a személygépkocsik 5,5 százaléka okozott kgfb-s kárt.
Nem csak a személyautóknál, de szinte minden más gépjármű-kategóriában javultak a mutatók. A motorosok különösen sokat fejlődtek, a 2017-es 1,03 százalékról 0,53 százalékosra csökkent náluk a kárgyakoriság. A buszoknál is csökkenést mértek, 13,83 százalékos volt ez a mutatójuk, de a 80 személyesnél nagyobb tömegközlekedési eszközöknél nőtt a kárgyakoriság, a 35 százalékot is meghaladta. A buszoknál csak a trolik veszélyesebbek, ötből kettő okozott balesetet. A tehergépkocsik és a vontatók is hagyományosan sok kárt okoznak, de tavaly ezekben a kategóriákban is csökkent a kárgyakoriság.
Járműkategória | Átlagos kárérték (Ft) | Kárgyakoriság |
Személygépkocsi | 509 245 | 3,26% |
< = 37 kW telj. | 601 892 | 2,24% |
38-50 kW telj. | 455 819 | 2,82% |
51-70 kW telj. | 509 153 | 3,05% |
71-100 kW telj. | 504 953 | 3,50% |
101-180 kW telj. | 556 170 | 3,81% |
> 180 kW telj. | 553 542 | 3,95% |
Határozott idejű szerződés | 457 710 | 4,87% |
Motorkerékpár | 604 388 | 0,53% |
<= 12 kW telj. | 303 177 | 0,29% |
13-35 kW telj. | 378 371 | 0,46% |
36-70 kW telj. | 648 940 | 0,62% |
> 70 kW telj. | 855 513 | 0,76% |
Autóbusz | 615 759 | 13,83% |
10-19 férőhely | 800 483 | 3,14% |
20-42 férőhely | 698 642 | 5,08% |
43-79 férőhely | 1 168 762 | 14,46% |
> 80 férőhely | 419 164 | 35,43% |
Határozott idejű szerződés | 438 846 | 14,59% |
Trolibusz | 382 949 | 38,63% |
Tehergépkocsi | 531 388 | 5,57% |
< 3,5 tonna megengedett legnagyobb össztömeg | 500 670 | 5,11% |
3,5-12 tonna megengedett legnagyobb össztömeg | 482 559 | 5,76% |
> 12 tonna megengedett legnagyobb össztömeg | 765 420 | 10,56% |
Határozott idejű szerződés | 469 397 | 7,62% |
Vontató | 1 460 030 | 16,99% |
Pótkocsi, félpótkocsi | 861 568 | 0,12% |
< 0,75 tonna megengedett legnagyobb össztömeg | 286 207 | 0,03% |
0,75-10 tonna megengedett legnagyobb össztömeg | 360 839 | 0,05% |
> 10 tonna megengedett legnagyobb össztömeg | 1 078 849 | 0,51% |
Határozott idejű szerződés | 470 900 | 1,32% |
Mezőgazdasági vontató | 595 034 | 0,87% |
Lassú jármű | 429 082 | 0,52% |
Munkagép | 229 133 | 0,44% |
Segédmotoros kerékpár | 672 464 | 0,22% |
Négykerekű segédmotoros kerékpár | 421 778 | 0,87% |
Határozott, P frsz. | 597 636 | 4,28% |
Mindösszesen | 558 368 | 3% |
Forrás: MNB |
Nagyobb értékűek a károk
Csak az egyik szemük örülhet azonban a jól vezető autósoknak. A károkért felelős sofőrök ugyanis egyre nagyobb értékű károkat okoznak. Tavaly az átlagos kárérték megközelítette a 560 ezer forintot, ez 21 százalékkal nagyobb a 2017-esnél. A személyautók által okozott átlagos kárérték 509 ezer forint volt, ez is nőtt 15 százalékkal. Az autósokra igaz, hogy minél nagyobb teljesítményű gépkocsival járnak, annál gyakrabban okoznak.
A 180 kilowattosnál nagyobb járműveknél a kárgyakoriság már megközelíti a 4 százalékot. A legnagyobb károkat viszont nem ők, hanem a jellemzően régi, kis teljesítményű (37 kilowatt alatti) kocsikkal járók okozzák, náluk az átlagos kárérték a 600 ezer forintot is meghaladta. A motorosoknál egyértelmű az összefüggés a járművek mérete és a kárgyakoriság, illetve a kárértékek között. A legkisebb kategóriában csak 0,29 százalékos a mutató, a 70 kilowatt fölötti kategóriában már 0,76 százalék. Az átlagos kár is csaknem háromszor akkora volt ezeknél a nagymotoroknál, mint a kis robogóknál, meghaladta a 855 ezer forintot.
Veszélyesebbek a kisbuszok, mint a nagyobbak
A buszokra igaz, hogy minél nagyobb, annál nagyobb a kárgyakoriság, ami azzal is magyarázható, hogy a 80 férőhelyesnél nagyobb járművel sokat közlekednek, egész nap mennek a városokban vagy a városok között. A tavalyi 35,46 százalékos érték azonban a korábbi évek tükrében kiugróan magas, voltak évek, amikor 20 százalék alatt volt a mutató.
A nagybuszok okozzák azonban értékét tekintve a legkisebb - átlagosan 419 ezer forintos - károkat, vélhetően a nagyvárosi forgalomban húzzák meg valamelyik autót, vagy vesznek részt kisebb ütközésekben. A kisbuszok sokkal veszélyesebbnek tűnnek. Bár a kárgyakoriság a 10-19 férőhelyes kategóriában csak 3,19 százalékos, vagyis a személyautókéhoz hasonló, ezek a járművek átlagosan 800 ezer forintos károkat okoznak. Ennél nagyobb átlagkárokat a 43-79 férőhelyes buszok okoznak csak, ott a kárérték meghaladta tavaly az 1,16 millió forintot. 2017-ben ebben a kategóriában az átlagos kár a 3 millió forintot is megközelítette, ennek főleg a veronai buszbaleset volt az oka.
A trolik törnek-zúznak
A budapesti autósok tudják, a trolibuszok gyakran szűk utcákban, parkoló autók között próbálják átpréselni magukat a XIII. vagy a VI. kerületben. Nem csoda, ha ötből kettő minden évben okoz legalább valamilyen kisebb balesetet. A károk értéke átlagosan 383 ezer forint volt - ez az egyik legalacsonyabb a gépjárművek között.
A legnagyobb veszélyt az utakon azonban továbbra a statisztikák alapkán a kamionok jelentik a többi autósra nézve. A teherautóknál a kárgyakoriság eleve magasabb, mint a személygépkocsiknál, 5,57 százalékos, ezen belül a 12 tonnánál nagyobb össztömegűeknél 10,56 százalékos volt. Ezek a járművek 756 ezer forintos átlagkárt okoznak, másfélszer akkorát, mint a többi teherautó.
Még nagyobb a veszély, ha vontatmányt is visznek magukkal, ezeknél a kárgyakoriság 17 százalék, vagyis minden hatodik kamion okoz saját hibájából valamilyen balesetet, nem is kicsit, hiszen az átlagos kárérték csaknem 1,5 millió forint. A pótkocsiknál is az a jellemző, minél nagyobbak, annál nagyobb a kár, tíz tonna fölött már az egymillió forintot is meghaladja az átlagos kárérték.