Számos új szabályozási változás is volt tavaly, ezeknek sikeresen megfelelt a szektor. A digitalizáció az egyik legfontosabb újítás a szektorban, ennek egyik projektje volt a baleseti kárbejelentés digitális platformra helyezése. A hagyományos "kék-sárga" nyomtatvánnyal egyenértékű, ám gyorsabb és egyszerűbb ügyintézést tesz lehetővé az új elektronikus kárbejelentő. A rendszer bevezetését tavaly novemberben jelentette be a Mabisz, az indulás most januárban történt meg. A megoldás európai szinten is úttörőnek számít, nagyságrendileg 160-170 szakember vett részt a megvalósításában - magyarázta Pandurics Anett, a Magyar Biztosítók Szövetségének (Mabisz) elnöke a szövetség sajtótájékoztatóján.
2000-2017 között a személyi sérüléses balesetek száma 40 százalékkal csökkent Magyarországon. A tárgyévi károk száma egy ideig csökkent, most viszont ismét emelkedik, a cél az volt, hogy ezek egy részének bejelentését betereljék az elektronikus rendszerbe. Vannak olyan biztosítók, amelyeknél elektronikus csatornán is be lehet már jelenteni a károkat, de nem mindegyiknél. Az új alkalmazás mind a 13 kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást (kgfb) nyújtó biztosító esetében lehetővé teszi a károkozó biztosítójához történő bejelentést. A "kék-sárga" nyomtatvány továbbra is megmarad párhuzamosan az új rendszerrel.
Az E-kárbejelentő mindig kéznél lesz, ha van a baleset résztvevőinél okostelefon. "Kék-sárga" nyomtatvány és toll sok autós gépjárművében nincs.
A papír alapú bejelentéseknél voltak hibák, hiányoztak adatok, aláírások, hibás volt a vázlatrajz, késve érkezett a bejelentés. Sokaknál nincs is ilyen papír, vagy ha van, akkor tollat nem tartanak az autóban, amivel kitölthetnék. Az informatikai rendszerek azonban segítenek abban, hogy ezeket kiküszöböljék, figyelmeztet például az üresen hagyott mezőkre, elmaradt aláírásra. Abban is segít az alkalmazás, hogy kitölti a baleset időpontját, és GPS-adatok alapján a helyszínét is. Androidra és Google-ra már elkészült az E-kárbejelentő applikáció, Apple-re néhány nap múlva várható a megjelenése. Az elektronikus kárbejelentést akkor tudják elindítani a baleset résztvevői, ha legalább egyikük okostelefonján ott van az applikáció, de két készülékes üzemmódban is használható az alkalmazás.
Hogy még egyszerűbben működjék az applikáció, a biztosítók küldenek majd egy QR-kódot is az autósoknak, amelyet beolvasva a biztosítási szerződések adatait az elektronikus kárbejelentésnél automatikusan betölti a rendszer. A jövőbeni fejlesztések közé tartozik az e-személyi igazolványok beolvasásának lehetősége.
A másik cél ezzel, hogy csökkentsék a rendőrség fölösleges munkáját. Ha nincs bűncselekményre utaló jel - például ittas vezetés -, és a károkozó elismeri a kárt, akkor nincs szükség rendőrre. Ha nincs baleseti bejelentő a károkozóknál, rendőrt kellett hívni, most az applikáció miatt ez már elkerülhető - ez a rendőrség munkáját is segíti - mondta Berzai Zsolt alezredes, az ORFK-OBB főtitkára.