Bár egyre többen fizetnek bankkártyával és viszonylag sokan használják az elektronikus banki megoldásokat, például a mobilbanki alkalmazásokat, fejlődésre még mindig van tér - áll a K&H legfrissebb kutatásában, amely a bank információsbiztonsági programja, a K&H e-dukáció keretében készült, még a koronavírus-járvány magyarországi kitörése előtt.
A bank kutatása szerint a felnőtt internetező magyar lakosság 31 százaléka hetente legalább egy alkalommal használja a mobilbankos alkalmazást az okostelefonján, a fiatalok - azaz a 18-29 éves korosztály - körében pedig jóval magasabb, 40 százalékos ez az arány, 18 százalékuk pedig hetente 4-5 alkalommal is belép a mobilbankjába.
Tízből négyen még nem mobilbankoznak
Vannak azonban, akiknek a mobilbank még nem kézenfekvő megoldás: a megkérdezettek 7 százaléka csak esetenként használja a mobilbankos szolgáltatást, akkor, amikor más módon nem tudja elérni az elektronikus felületet. A netezők 8 százalékának ugyan van mobilbankja, de nem használja. A válaszadók 42 százaléka pedig azért nem használja, mert nincs mobilbankja vagy okostelefonja, illetve nem ügyfele valamelyik banknak.
A K&H saját adataiból az látszik, hogy a digitálisan aktív ügyfelek egyre nyitottabbak az online megoldások felé: a bank lakossági ügyfelei 1,4 millió alkalommal léptek be az e-banki felületre a koronavírus járvány kitörése óta március 16-a és április 15-e között, ami közel 11 százalékos növekedést jelent az egy hónappal korábbi időszakhoz képest. A mobilbank alkalmazást pedig 3,8 millió alkalommal használták. Hatalmasat nőtt a csekkbefizetések száma is: március 16. és április 15. között közel 36 ezerszer fizettek be csekket az ügyfelek az e-bankjukon keresztül, míg a mobilbankon keresztül több mint 50 ezer csekkbefizetés történt. Előbbi 97 százalékos, utóbbi 96 százalékos növekedést jelent az egy hónappal korábbi időszakhoz képest.
Sokan aggódnak a pénzük miatt
A K&H szakértői szerint mind az e-bank, mind a mobilbank mögött masszív információbiztonsági háttér áll, ráadásul a folyamatos fejlesztések nem csak kényelmesebbé teszik azok használatát, de garantálják a biztonságot is. Ennek ellenére vannak, akik tévesen ítélik meg az elektronikus bankolást - mondta Patonai István, a K&H informatikai vezetője. A kutatásból is látszik, hogy 71 százalék szerint az érintéses bankkártyákkal a csalók könnyebben vissza tudnak élni. Tartja magát az a téves elképzelés is, hogy egy zsúfolt helyen, bankkártya-terminállal a kézben le lehet venni pénzt a farzsebekben lévő érintéses fizetésre alkalmas bankkártyákról a tulajdonos tudta nélkül - ezzel a válaszadók 62 százaléka ért egyet. 55 százalék úgy gondolja, hogy a mobilos fizetés során kiszivárognak az adatok, 59 százalék pedig úgy véli, hogy a bankfiókban történő ügyintézés biztonságosabb, mint az elektronikus bankolás. Ezen a téren Patonai szerint a koronavírus-járvány várhatóan kedvező irányú elmozdulást hozhat, és egyre többen választják a digitális csatornákat, hiszen a K&H-nak jelenleg is már 477 ezer digitálisan aktív ügyfele van.
A digitalizáció töretlen fejlődése miatt kulcsfontosságú, hogy mindenki biztonságosan mozogjon az online világban. A K&H ezért folytatja a 2019-ben indult információbiztonsági programját, a K&H e-dukációt. "A program második részében hasznos tippeket adunk arra, hogyan lehet biztonságosan intézni online a pénzügyeket, milyen intézkedéseket kell a felhasználóknak ehhez megtenniük. Megtudhatják az érdeklődők azt is, hogyan ismerhetik fel a csaló webshopokat, az adathalász kísérleteket, illetve mire kell figyelni, ha fizetős appot tölt le valaki" - tette hozzá a szakember.