Összesen 16, préseléssel vagy sűrítményből készült narancslevet vizsgált a TVE a sajátmárkás, jól ismert termékektől a drágább, bio termékekig - írja közleményében a TVE.

A narancslé sűrítményből vagy friss préseléssel készül. Míg a narancs eljut a koncentrátum állapotáig, gyakorlatilag "szétszedik", majd újra összerakják.

Összesített pontozásban a legmagasabb értéket, 16,3 pontot a Tesco Organic bio narancsleve kapta (érdekes, hogy a Tesco másik gyártmánya, a Tesco Value narancslé pedig az utolsó előtti helyen végzett), a második helyen a dm Bio narancsleve végzett 15,87 ponttal, a harmadik helyen pedig a Happy Day 15,7 ponttal. A lista végén a Cappy, a Tesco Value és az Auchan frissen préselt narancsleve szerepelt.

A legmagasabb C-vitamin tartalom a legolcsóbb a termékben, a Spar S-Budget narancslében volt (55,9 mg/100 ml). A második helyen a Happy Day szerepel 47 mg/100 m, harmadik helyen pedig a Happy Day gyümölcshússal 45,5 g/100ml C-vitamin tartalommal. (Jelenleg a C-vitamin hivatalos ajánlott napi beviteli értéke (RDA) 60-80mg.)

A biotermékeknél nagy volt a szórás a C-vitamin tartalom tekintetében: a 3 bio termékből kettő kiemelkedően sok C-vitamint tartalmazott az összes többi termékhez képest (Pfanner bio 44,9 mg, Tesco Organic 43,9 mg) Viszont a dm Bio a sereghajtók között végzett mindössze 28,7 mg C-vitamin tartalommal.

A terméklistát és értékelést, valamint a vizsgálat szempontjait itt nézheti meg.

A vizsgált termékek közül 7 estében FSC minősítésű a csomagolás volt: A Sió, a Hohes C Mild, a sima és a gyümölcshúsos Happy Day, a dm Bio és a Tesco Organic bio narancsital.

A fogyasztói tájékoztatás szempontjából pozitív volt a körkép: minden terméken fel volt tüntetve a gyártó vagy a forgalmazó, és az energiatáblázat is, viszont 3 terméknél nem derült ki a származási hely - írja a TVE.

A legolcsóbban volt a legtöbb C vitamin

A legolcsóbb termékben (S-Budget, 265 Ft) volt a legtöbb C-vitamin (55,9 mg/100ml). A legdrágább volt 949 Ft-os árával a dm Bio, amelyben kevesebb C-vitamin volt, viszont ezért az árért bio és direkt préselt narancslevet kaptunk, ami fenntarthatóságból is jeleskedett. A vizsgált narancslevek literenkénti átlagára 545 forint volt. A bio és direkt préselt leveket magasabb árért lehetett megvenni, míg a saját márkás termékek voltak a legolcsóbbak.

FSC minősítésű csomagolásba töltik a Sió, a Hohes C Mild, a sima és a gyümölcshúsos Happy Day, a dm Bio és a Tesco Organic Bio narancsitalokat. Más, környezetbarát csomagolásra vonatkozó címkét nem találtunk a termékeken.

A 16 termék között három bio minősítésű ital volt. Kettő egészen jól teljesített: a Tesco Organic és a Pfanner Bio levek C-vitamin-tartalma magasnak bizonyult a 44 mg/100ml körüli értékkel. Viszont a dm Bio ital erősen a lista végére szorul, ugyanis annál csak 28,7 mg/100ml értéket mért a laboratórium.

A gyártók valószínűleg adagolnak narancsból származó vitamint a termékeikhez, de ezt nem tüntetik fel a csomagoláson. Volt néhány termék, amely nem sűrítményből készült, ezek a frissen préselt levek a drágább kategóriába tartoznak.

Három termék (Coop, Auchan, Cappy gyümölcshússal) mínusz pontot kapott amiatt, hogy nem volt feltüntetve a származási hely a csomagoláson. A többi, jogszabály által előírt tájékoztatási követelménynek eleget tettek a gyártók - olvasható a TVE közleményében.