A 60 évnél idősebbek magyarok 60 százaléka vörösborivónak tartja magát, a 30 évnél fiatalabbaknál ez az arány csak 40 százalék - derül ki a Varga Pincészet összeállításából, amelynek keretében 1300 borfogyasztót kérdeztek meg. A fogyasztási szokások változását jelzi, hogy ma már csak a magyarok 10 százaléka tartja magát naponta rendszeresen bort fogyasztók körébe. A hazai borivók 30 százaléka ugyanakkor hetente többször kóstol. Az arányok változását jól mutatja, hogy egy tíz évvel ezelőtt, az Agrármarketing Centrum Kht. megbízásából készített kutatás szerint: a borfogyasztók 19,1 százaléka ivott naponta, a heti rendszerességgel ívók aránya lényegében nem változott, akkor a borfogyasztók 31 százaléka jelezte, hogy havonta többször is felbont egy-egy palackot.
A kérdőívben rákérdeztek arra is, hogy ki milyen borral ünnepel a család karácsonykor és arra is, hogy a férj vagy a feleség döntötte el, hogy milyen bor került az asztalra. A válaszok alapján a borivó magyarok 60 százaléka fehér és rozé borral ünnepelt karácsonykor. A legtöbben friss illatos fehér bort választották, ezt követték a rozék, majd a klasszikus fehérborok. A háztartások 38 százalékában a nők döntötték el, hogy milyen bor került a karácsonyi menü mellé.
A pincészet korábbi kutatása szerint 10-15 évvel ezelőtt a palackos borfogyasztás jobban kötődött az ünnepekhez, mint napjainkban, akkoriban akár kétszeresen is meghaladta a december egy átlagos hónap forgalmát. Mára a borfogyasztás jobban a mindennapi élet részévé vált, így az utóbbi években 20 százalékkal haladja csak meg az ünnepi időszaki értékesítés egy átlagos hónapét.