A  Gödöllői Szent István Egyetemen (SZIE) bevezettek egy új, pénzpszichológa elnevezésű tárgyat, ami tulajdonképpen a pénzügyi tudatosságot jelenti. Elsőként Szegeden karolták fel a kezdeményezést, mára már a miskolci egyetem is jelezte csatlakozási szándékát, reményeink szerint sikerül az országos alkalmazás megteremtése - mondta Mészáros Aranka, a SZIE docense a Napi Gazdaság pénzügyi kultúráról tartott mai konferenciáján.

Előadását azzal kezdte, hogy a pénzügyi tanácsadók tulajdonképpen megvonják a döntés szabadságát az ügyfelektől, amit ismeretekkel lehet kiküszöbölni. A tantárgy három nagy témakört ölel fel: pénzügyi önismeret, pénzügyi intelligencia fejlesztés, a pénzügyi tervezés alapjai. Mihály Nikolett adjunktus a pénzügyi tudatosság mérésnek lehetőségeiről ejtett szót. A pénz iránti attitűd nem csak a költekezést, hanem a munkamorált, sőt akár a párkapcsolatot is befolyásolja.

Kutatások szerint Magyarországon a világ más tájaitól eltérően negatív felhangot kap a siker és a gazdagság. A gazdagabbak szorongóbbak, több a pénzhez kapcsolódó problémájuk. A SZIE saját felmérése szerint akiknek a szülei vettek fel hitelt, a gyerekek is hajlamosabbak erre. A hitelkártya használat is "öröklődik". Még azokat a szülőket is nagy eséllyel követi gyermekük, akik végül akkora tartozást halmoztak fel, amit nem tudnak visszafizetni.

Salamon János, a MagNet Bank vezérigazgatója a konferencián a felelős banki, és a tudatos ügyféli magatartásról beszélt. Kiemelve persze, hogy pénzintézetük ennek a szemléletnek a jegyében működik. Az egykori HBW Expressz Takarékszövetkezet bankká alakulását egy spanyol közösségi bank tőkéje segítette. A pénz eszköz, és nem lehet a kizárólagos cél - hangsúlyozta.

Nem attól közösségi egy bank, hogy nem kér kamatot a hiteleseitől és nem fizet a betéteseinek. A betétes bizonyos szférák, vagy egyes hitelfelvevők támogatása érdekében beérheti alacsonyabb kamattal, a magyar ügyfelek tudatossága azonban még nem tart olyan szinten, hogy ez tömeges lenne. Egy ilyen lépés egyébként önmagában kedvezményt biztosít a hitelfelvevőnek (betéttel legalább részben eleve fedezett a kölcsön). Ügyfelenként kiszámítják, mennyi nyereséget köszönhet nekik a bank.

A nyereség 10 százalékát (a világon is példátlan módon) közösségi célokra, támogatásokra fordítják. Az idén 92 alapítvány támogattak az ügyfelek szavazatai alapján 27 millió forintot osztottak szét. Nem az egészet, mert aki nem szavazott, a rá jutó részt a következő felosztáshoz csatolták.

A Magyar Nemzeti Bank pénzügyi kultúra központjának vezetője, Szalay György kiemelte: a lakosság 52 százalékának semmilyen megtakarítása sincs. Ezen pedig mindenképpen segíteni kellene, amihez jó eszköz lehetne az utolsó nagyon sikeres ilyen program, a takarékbélyeg adaptálása a jelenkorra.