Idén a tavalyi évhez hasonló számokra számít a Magyar Autókölcsönzők Szövetsége (MAKSZ) - mondta a mai tájékoztatón a Napi érdeklődésre Haraszti Géza, a szövetség elnöke, az Avis Autókölcsönzőt üzemeltető Auto ReFAIRent Autókölcsönző és Szolgáltató Kft. ügyvezetője. A MAKSZ-nak jelenleg 21 tagja van, ezek körülbelül ötszáz főt foglalkozatnak, és együttes árbevételük 2011-ben mintegy 13 milliárd forint volt, amihez 19 millió forintos adózás utáni nyereség társult. Ez azért is tekinthető eredménynek, mert az autókölcsönzési iparág két évvel ezelőtt még kimondottan ráfizetésesnek bizonyult, s 2010-ben a teljes árbevétel közel 12 milliárd froint volt, miközben 223 milliós adózás utáni veszteséget halmoztak fel a cégek. A növekedés ellenére voltak kimondottan veszteséges cégek és mivel a felvevőpiac csökkent, így az autókölcsönzők száma - különösen a családi vállalkozásoké - is kevesebb lett. Az autókölcsönzési iparág konjuktúra érzékeny - Haraszti szerint részben ezzel magyarázható a tavalyi növekedés.
A 2012-es év már elé bizakodással tekintettek a kölcsönzők, hiszen a szolgáltatás áfája visszaigényelhetővé vált, melynek köszönhetően a vállalati ügyfelek részére történő ráfordítást csökkent. Haraszti elmondta, hogy az év első felében ugyan nőtt forgalom, mely a második félévre megállt, a nyári szezon befejeztével pedig kismértékben csökkent.
Kevesebb autót vesznek a kölcsönzők is
Az Avis mellett a Hertz Mercur Rent a Car Kft. is szerény növekedésre számít az ídén - tette hozá Kozák József, a vezetője, aki azt is elmondta, hogy az elmúlt időszakban újra rendeződött a piac, sokan elvesztették szolgáltatási képességüket.
Az elmúlt éveket vizsgálva az iparágon belül megfigyelhető egyfajta differenciálódási folyamat, melynek okai elsősorban a szűkülő finanszírozási keretekre vezethetőek vissza - mondta Haraszti. A korosodó gépkocsipark ugyanis növelte a lemaradást azon cégek számára, amelyek nem tudtak elegendő pénzt fordítani a fejlesztésekre. A gazdasági válság és a minimálisan emelkedő árak ellenére azonban továbbra is mutatkoznak szerény lehetőségek új gépjárművek beszerzésére - mondta az elnök.
Idén körülbelül három ezer új autó kerül a kölcsönző cégekhez, miközben a magánszemélyek mintegy 47 ezer új autót vásárolnak. A gazdasági válság előtt akölcsönzők általában öt-hat ezer járművet vettek - tette hozzá lapunknak Haraszti. Az autókölcsönzők Európában "normál körülmények között" általában az új autó eladásokból 5-10 százalékot hasítanak ki.
Emelni kellene az árakat
Haraszti egy másik problémára is felhívta a figyelmet: azoknak ugyanis, akik folyamatosan tettek azért, hogy megfelelő szinten tartsák autóflottájukat egy másfajta problémával kellett szembesülni. A használtautó piac gondjai miatt a kölcsönzők egyre nehezebben tudnak megszabadulni gépjárműveiktől, melyet elsősorban a visszavásárlási árak csökkenése okoz. A tervezettnél hosszabb ideig üzemben tartott autók esetében a fenntartási költségek viszont növekednek.
Haraszti azt is elmondta, hogy a jelentős tartalékok nélkül a vállalkozások képtelenek a hatékonyságot növelni, ezért az egyedüli kiút a szolgáltatások árának növelése lehetne. A nehéz helyzet természetes velejárója a minőség általános romlása, amelyet később már nagyon nehéz újra az elfogadható szintre fejleszteni. A MAKSZ az egyetlen lehetséges kiútnak a magasabb minőségi szolgáltatások irányába történő elmozdulást tartja, amely ugyan hosszú és nehéz folyamat, de megteremthet egy olyan bizalmi tőkét az iparág irányába, mely a nehéz idők elmúltával megtérülhet.