Húsz év múlva 7,2 milliárdnyian szállnak majd repülőgépre évente. A 2035-re jósolt utasforgalom az idei 3,8 milliárd közel duplája. A légiközlekedés drasztikus növekedésének okairól a nemzetközi légügyi szervezet, az IATA közölt részleteket. A mennyiségi változás mellett a következő 20 évben alapvetően megváltozik a forgalom szerkezete, mert a növekedésben Ázsia és Afrika szerepe nő, míg az Egyesült Államoké és Európáé csökken. A növekedésben oroszlánrészt vállal Kína, amely a bővülésnek feléért lesz "felelős", így nem elképzelhetetlen, hogy az Egyesült Államok helyett Kína lesz a világ első számú légiközlekedési piaca.
A harmadik legjelentősebb piac sem Nagy Britannia lesz 2035-ben, hanem India. A távol-keleti országok közül még Indonézia kerül majd az első tízbe - Olaszországot kiszorítva onnan. Ez a trend egyébként már az elmúlt évtizedben elkezdődött, hiszen a távol-keleti országok a korábbi 24 százalékról 40 százalékra növelték részesedésüket a világ légiközlekedésében.
Az IATA merész előrejelzését a gazdasági növekedés alapvetően befolyásolja. Az éves szinte 3,7 százalékosra tervezett bővülése ugyanis a piaci liberalizáció folytatódásához és a világkereskedelem bővüléséhez kötődik. Ha ez utóbbiak szerényebb mértékben bővülnek, és egyes kormányok protekcionista intézkedéseket vezetnek be akkor a növekedés évi csak 2,5 százalékot érhet csak el, így a 2035-os forgalom csak 5,8 milliárd utasra nőhet.
A légiközlekedés fejlődése egyben a gazdasági növekedést is inspirálja: új repülőterekre, kiszolgáló létesítményekre, infrastrukturális beruházásokra - és persze több alkalmazottra van szükség. Ezek nem csupán a fejlett országokban jelentenek gazdasági fellendülést, de a ma még jórészt szegény afrikai országokban is. A forgalom növekedésében ugyanis olyan, jelenleg még szerény jelentőséggel bíró afrikai országok is részt vállalnak, mint Togo, Uganda, Zambia, Sierra Leone és Ruanda. A fekete kontinens utasforgalmának emelkedése éves szinte 8 százalékos is lehet! ( Igaz, így is csak 300 millió légiutasra számítanak az időszak végére.)
A legjelentősebb évi emelkedést a közel-keleti útvonalakon regisztrálhatnak majd. Az évi 5 százalékos bővülés egyik oka az öböl menti légitársaságok erőteljes növekedése, és a dubaji, adu dzabi repterek folyamatos bővítése. (Kritizálják is sokat az ottani repülőtársaságokat, mondván terjeszkedésükhöz jelentős állami segítséget és anyagi támogatást kapnak.)
Az ázsiai forgalom növekedése évi 4,7 százalékra nő, így 2035-re 3,1 milliárd utas csekkolhat be az ottani reptereken. Az észak-amerikai piacon az éves bővülés 2,8 százalékot tesz majd ki, ezt követi Európa. Az éves növekedés itt lesz a legalacsonyabb, mindössze 2,5 százalék. Az európai országok utasforgalma azonban így is 1,5 milliárdosra nő 2035-re.