Magyarországon az autókölcsönzés még mindig szezonális üzletnek számít, a bérautót kínáló cégek forgalma a nyár közepére megtöbbszöröződik. Míg korábban a januári flottákhoz képest nyáron dupla akkora gépjárműparkkal dolgoztak a kölcsönzők, mára ez az arány visszaesett, jelenleg mintegy 30-60 százalékkal több autóra van szükség ebben az időszakban, cégtől függően - mondta el Haraszti Géza, az Avis Autókölcsönző magyarországi vezetője, aki szerint tehát aki sikeresen akarja működtetni a kölcsönzőjét, annak nyáron kell a topon lenni.
Az EU-ban több országban is szezonalitás jellemzi az iparágat, Svájcban télen, Görögországban nyáron, Angliában pedig karácson idején, illetve nyár végén adják bérbe a legtöbb autót. Ausztria szerencsés helyzetben van, a nyár és tél is erősnek mondható autókölcsönzés szempontjából. Magyarországon idén nyáron magas kihasználtsággal működtek a kölcsönzők, sok helyen autóhiány is kialakult. Ilyenkor előfordult, hogy az ügyfél egy másik városban tudta csak felvenni autóját. Nyáron a bérletek hossza is kitolódik, nem ritka a 10-20 napos kölcsönzés, míg üzleti időszakban az átlagos bérlési idő 4-5nap - tájékoztat a szakember.
Az idei nyár csúcsát idén is a Forma-1-es magyar nagydíj jelentette, ebben az időszakban mintegy ezerrel több bérlő jelentkezik Ferihegyen autóért, de a belvárosi irodák forgalma is erősödik. Jellemző ilyenkor a bérletekre az is, hogy az ügyfelek tovább maradnak, egybekötik a nyaralást a Forma-1-es futammal. Az Avis kihasználtsága 92 százalékon mozgott ebben az időszakban, több Forma-1-es pilóta is tőlünk kölcsönzött autót - közölte Haraszti Géza.
Az ősz fő kérdése minden hazai autókölcsönző számára, hogy a nyárra felduzzasztott flottából hogyan vonja ki a lehető legjobb logisztikával a feleslegessé vált autókat. Az a kölcsönző, amelyik nem elég gördülékeny, és nem egyezteti össze megfelelően az ügyféligényekkel az eladásokat, könnyen megégetheti magát. - Az Avis-nél egyelőre úgy tűnik, hogy a csökkenés nem lesz drasztikus, az ügyfelek aktívabbnak bizonyulnak és új partnerekkel is leszerződtek. A piacra dobott autók körülbelül 75 százaléka kerül ilyenkor külföldre, nagykereskedőkhöz, importőrökhöz, de magánszemélyekhez is jut belőlük - összegez az Avis ügyvezetője.