A Stadler és a MÁV-Start két évvel ezelőtt írt alá keret-megállapodást 40 darab KISS motorvonat szállításáról, amelynek 617 millió 500 ezer euró a beszerzési értéke. Ebből 2017 augusztusában 11 darab, 2018 decemberében 8 darab és most a további 21 darab emeletes motorvonat gyártásáról írtak alá szerződést a felek - írja az MTI.
Jelentős lépés a magyar vasút fejlesztésében a 40 darab emeletes motorvonat beszerzése, a járművek forgalomba állításával a budapesti elővárosban a korszerű Flirt és a KISS vonatok közlekednek majd - mondta Kerékgyártó. Számításuk szerint a fővárosi elővárosi vonalakon 20 darab Flirt és 40 darab KISS motorvonat közlekedése esetén évente 60 millió utast szállítanak majd ebben a viszonylatban.
A 21 darab KISS emeletes motorvonat 100 milliárd forintos megrendelést jelent a Stadlernak. A cég igyekszik minél több magyar beszállítási hányaddal dolgozni: 21 darab emeletes motorvonathoz a forgóvázat Szolnokon gyártják majd, az összeszerelés nagy részét és az üzembehelyezést a Dunakeszi Járműjavítóban végzik, a fékrendszert a magyarországi Knorr-Bremse szállítja - mondta Dunai Zoltán.
2020 februárjától fokozatosan áll majd forgalomba az első körben megrendelt 11 darab nagykapacitású KISS motorvonat a legforgalmasabb Budapest-Cegléd-Szolnok és Budapest-Vác-Szob elővárosi vasútvonalakon. A tervek szerint a 2018-ban megrendelt további 8 KISS motorvonat 2020 végétől erősíti majd a két elővárosi vonal járműállományát. Az új KISS-járműveknek jobb gyorsító képessége lesz, az oldalankénti 12 ajtó gyors utascserét tesz lehetővé, mindez stabilabb menetrendet, csökkenő menetidőt tesz lehetővé - mondta a MÁV-Start vezére.
Idén július közepén készült el az első KISS motorvonat. Jelenleg két darab szerelvény fut a külföldi tesztpályákon. Várhatóan szeptember végén a harmadik jármű is kigördül a Dunakeszi Járműjavító gyártósoráról. A szerelvények forgalomba állásához, a típusengedély megszerzéséhez szükséges több hónapos teszteket Németországban és Csehországban végzik.
A csehországi Velimben található tesztpályán az elmúlt hetekben az 1-es pályaszámú KISS-jármű üzembehelyezése megtörtént, jelenleg a szeptemberben esedékes féktesztekre készítik elő a Stadler munkatársai a vonatot. A németországi Minden településen található tesztpályán pedig a 2-es pályaszámú KISS-jármű sikerrel teljesítette azokat a teszteket, amelyek a jármű kisiklásbiztosságát vizsgálják. A 3-as pályaszámú járművel Magyarországon végzik majd a szükséges teszteket, vizsgálatokat, így a KISS októbertől rendszeresen feltűnik majd a hazai vasútvonalakon is .