Az idén további költségcsökkentésre, ennek részeként létszámleépítésre készülnek a hazai újautó-kereskedők - derül ki a PwC negyedik alkalommal elkészített felméréséből, ami a piaci résztvevők 20-25 százalékát fedte le. A jelentés szerint a megkérdezettek kétharmada készül marketing- és reklámköltségeinek visszafogására, illetve hasonló az elbocsátásokat tervezők aránya is. Tavaly 45,1 ezer új autót helyeztek forgalomba, a mintegy másfélezres többlet lényegében stagnálást jelent 2010-hez képest, azaz piac még mindig kómában van - fogalmazott Lőcsei Tamás, a PwC cégtársa. Ez azt is jelenti, hogy a hazai piac az összeurópai számokhoz képest csak kerekítési hibának látszik, súlya mindössze 0,34 százalék. Az idén sem várható számottevő növekedés, a becslések átlaga 46 ezres darabszámot mutat úgy, hogy a válaszadó kétharmada egyáltalán nem vár bővülést. 2013-2014-re viszont már érzékelhető az optimizmus, a kereskedők 89 százaléka ekkorra már növekedést vár, az ezt követő évekre pedig 98 százalék számít valamekkora mértékű bővülésre.
Az elmúlt években a kereskedők 60 százaléka kiesett a piacról, ez a folyamat még nem ért véget - hangsúlyozta Gablini Gábor, a a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetségének elnöke, utalva a felmérés azon eredményére, hogy a szereplők további 5 százaléka el kívánja hagyni az iparágat.
Statisztikai hiba
Hozzátette: a szomszédos országokban rendre több autót értékesítettek ennél, a hozzánk képest feleakkora lakosságú Szlovákiában több mint 68 ezret, a kétmilliós Szlovéniában pedig 58 ezret. Ilyen újautó-eladási statisztikák és a hárommilliós állomány mellett 66 év kellene ahhoz, hogy a hazai autóparkot teljesen lecseréljék, új járművekre - fogalmazott Lőcsei. (A képhez persze hozzá tartozik, hogy tavaly látványosan felpörgött a használtautó-import, vagyis azok a magánszemélyek, akik lecserélték volna kocsijukat, nem újat, hanem fiatalabb használtat vettek. A szerk.) Persze azt sem szabad elfelejteni, hogy a válság előtt a könnyen elérhető finanszírozásnak köszönhetően egészségtelen mértékben felpörögtek az eladások.
Felemásan hatnak az adóváltozások
Miközben a 2011-es szja- és társaságiadó-változások a kereskedők 80 százaléka szerint nem voltak elegendőek ahhoz, hogy segítsék a piaci helyzetet, a megkérdezettek háromnegyede úgy véli, az autóbérlés áfájának levonhatóvá tétele növeli a céges gépkocsibérlet népszerűségét. Az átírási illetékek változása miatt a 400-420 ezer darabos forgalommal bíró használtautó-piac 6 százalékkal eshet vissza a várakozások szerint. A kereskedők kétharmadát sújtja a kiskereskedelmet terhelő különadó. Gablini ennek kapcsán aláhúzta: bár a válságadót kivezetik, de az eddig ismert újonnan bevezetett adók ennél nagyobb terhet jelenthetnek majd.
A válság azon is érezteti hatását, hogy a vásárlók harmada alapfelszereltséggel, vagy maximum 1-2 kényelmi extrával rendeli meg autóját. Aki hitelre vásárol, kihasználja a maximális hitellehetőséget, hiszen jellemzően a jogszabály által előírt minimális, 25 százalékos önerőt teszi csak le. Az átlagár viszonylag magas, 3,8 millió forint, ami a céges vásárlások dominanciájával magyarázható, bár ott is érezhető a korábbinál kisebb kategóriák iránti kereslet erősödése.
A szervizen keresnek
Az újautópiaci mélypont miatt a kereskedők profitjának 55 százaléka származik immár a szerviz-üzletágból, miközben a korábban igen jelentős tételt jelentő finanszírozói jutalék súlya 1 százalék alá csökkent. Ez utóbbi azzal párhuzamosan következett be, hogy az eladások mindössze 9 százaléka történik finanszírozott formában, a többi lízing, tartós bérlet vagy készpénzes ügylet. A továbblépési tervek között a megkérdezettek 40 százaléka jelezte, hogy új márkaként a Hyundai forgalmazásában gondolkodik.
A kereskedők gyakorlatilag mindegyike úgy látja, hogy a szektor érintett a feketegazdaság által, sőt, a válaszadók 95 százalékát közvetlenül is hátrányosan érinti a szürke vagy fekete konkurencia. A válaszadók 40 százaléka a magas adókat okolja a feketegazdaság térnyeréséért, 21 százalék pedig a vevői igényeket említette. A kereskedők háromnegyede szerint adócsökkentéssel lehetne visszaszorítani a fekete- és szürkegazdaságot, ugynennyien a kötelező adatbázisok létrehozását szorgalmazták, míg kevesebb mint 50 százalék látott volna szívesen szigorúbb ellenőrzést. A megszűnt kereskedések dolgozói és az elbocsátott munkatársak gyakran a feketegazdaságban találnak munkát - hívta fel a figyelmet Lőcsei Tamás hozzátéve, hogy érdemi beavatkozás nélkül nem is várható tisztulás. A készpénzforgalom visszaszorítására tett lépések jó irányt jeleznek, ám az ötmillió forintos limit a fekete és szürke szervizekre érdemben nem hat.