Még tegnap délelőtt sem működött fennakadás nélkül a Citibank internetbanki szolgáltatása a hétvégére időzített rendszerátállást követően - tájékoztatta lapunkat több olvasónk, illetve erről szóló bejegyzéseket lehet olvasni a bank hazai Facebook-oldalán is.

Nem babra megy a játék - fogalmazott egyik olvasónk, aki naponta juttatott el hozzánk helyzetjelentést. (Ma délelőtt szerkesztőségünk is tett egy próbát, de mi nem tapasztaltunk rendellenességet, sőt, valóban komfortosabb lett az új online rendszer a korábbinál.)

A vállalkozó hosszasan sorolta a potenciális veszteségforrásokat: az adóhivatal nem nézi jó szemmel, ha késve érkeznek be az aktuális közterhek, illetve az üzleti partnerekkel szembeni késedelem sem "fizet jól". Az egyik multinacionális szállítónál olyan a rendszer, hogy ha nem teljesítek a megadott utalási határidőig, akkor a következő időszakban csökkenti a kedvezményt - mondta a névtelenséget kérő cégvezető. Van olyan külföldi partnerem, amelyik addig nem indítja el a megrendelt árut, amíg nem kapja meg az ellenértéket, viszont a terméket beépítve továbbadnám, ott viszont kötbér, illetve a késés miatt a megrendelőnél felmerülő pluszköltség áthárítása fenyeget - fogalmazott. Nem lehet így megfelelően kezelni a devizaárfolyamok kilengését sem.

Visszatérve az adóhatósághoz, azoknak még inkább lehet félnivalójuk, akik számára egy tartozásra részletfizetést engedélyezett a hivatal. Ha ugyanis az adózó akár egyetlen napot is csúszik az utalással, a NAV visszarendezi a kedvezményt és a tartozás ismét egy összegben esedékessé válik.

Citibank: kivizsgálják a panaszokat

Minden egyéni beérkező ügyfélpanaszt a rendes ügymenet szerint megvizsgálunk és a panaszkezelési szabályzatnak megfelelően járunk el - tájékoztatta lapunkat Hencz Éva, a média- és közösségi kapcsolatokért felelős ügyvezető igazgató. Kérdésünkre válaszolva elmondta: mivel minden eset más és más, arra vonatkozóan nincsen, és nem is lehet általánosan irányadó szabályokat előre meghatározni, hogy a bank hibájából az ügyfeleket ért kárt mikor, milyen feltételekkel téríti meg a bank. A szerződésszegéssel okozott kár megtérítésének szabályait a jogszabályok tartalmazzák (elsősorban a Polgári Törvénykönyv, továbbá a jelen esetben a pénzforgalmi szolgáltatás nyújtásáról szóló törvény). Mint minden más esetben, a Citibanknál a rendszerátállással összefüggő panaszokat és esetleges kártérítési igényeket is a vonatkozó jogszabályok és belső szabályzataink alapján fogjuk kivizsgálni - fogalmazott az igazgató.

NAV: saját hatáskörben mérlegelnek

A jogszabályok nem tartalmaznak külön lehetőséget automatikus határidő hosszabbításra, de arra mindig van mód, hogy az adóhatóság saját hatáskörben mérlegeljen - tájékoztatta lapunkat a Nemzeti Adó- és Vámhivatal adószakmai szóvivője. Linczmayer Szilvia az érintetteknek azt javasolja, hogy hasonló esetekben bankjuktól ajánlott levélben kérjenek igazolást a rendszer akadozásáról, nem tervezett leállásáról. Az adóhatóságot, illetve lehetőség szerint annak illetékes szervezeti egységét pedig az adózónak - szintén levélben - a lehető leghamarabb tájékoztatnia kell a felmerült problémáról. Ebben le kell írni a fennálló problémát, illetve célszerű mellékelni a bankhoz eljuttatott levél másolatát, a postai feladás igazolását. Mindezzel azt tudja alátámasztani az adózó, hogy mindent megtett azért, hogy a kötelezettségét teljesítse, de az rajta kívül álló okokból nem jött össze.  (További tippeket arra vonatkozóan, hogy miként érdemes alkudozni a NAV-val, korábbi cikkünkben találhat.)

PSZÁF: törvénysértés merülhet fel

A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletének (PSZÁF) álláspontja szerint az ilyen esetekben a 2009. évi LXXXV. törvény a pénzforgalmi szolgáltatás nyújtásáról rendelkező törvény megsértése merülhet fel - tájékoztatta lapunkat Binder István, a PSZÁF szóvivője. A jogszabály 52. paragrafusa ugyanis kimondja, hogy "az ügyfél pénzforgalmi szolgáltatója felel az általa nem teljesített vagy hibásan teljesített fizetési műveletért felszámított díj, költség vagy egyéb fizetési kötelezettség megtérítéséért, és a kamatbevétel elmaradásáért."

A nem teljesítés/hibás teljesítés egyik eseteként merülhet fel a késedelmes teljesítés is - szögezte le Binder. A felügyelet szerint az ügyfélnek első körben a pénzforgalmi szolgáltatónál kell megkísérelnie követelése, panasza rendezését, amennyiben ebből bármilyen kára származott. Ha a pénzforgalmi szolgáltató elutasítja igényét, a PSZÁF mellett működő Pénzügyi Békéltető Testület, vagy végső esetben polgári peres bíróság rendezheti követelését. A szerződés érvényességére, teljesítésére vonatkozó anyagi, polgári jogi jogvita esetén ugyanis ezek a fórumok illetékesek pl. kártérítés megítélésében - tájékoztatott a szóvivő.