Nemzetközi felmérések szerint napjainkban már karácsonyhoz hasonlóan húsvétkor is mélyen a zsebükbe nyúlnak a fogyasztók. A tavaszi ünnepet megelőzően döbbenetes mennyiségű élelmiszer kerül a kosarakba, miközben a korábbinál többen gondolnak különféle ajándékokkal is szeretteikre. Például a játékvásárlásban, a november végi- decemberi időszak mellett március vége jelenti a másik fő csúcspontot egy adott évben.
A rengeteg, húsvét előtt vásárolt portéka - tipikusan családi, közösségi programok kísérője. A vásárlási láz Magyarországon is tetőzik: a sok ezer kalóriányi finomság mellett, immár a fogyasztók majdnem egyötöde vesz húsvéti ajándékcsomagot, illetve meglepetést tartalmazó tojásokat.
Csemegék minden mennyiségben
Az ünnepi időszakban tízből három háztartás vásárol húsvéti csokoládéfigurát - ez az arány már hasonló a karácsonyi figurák esetében mérthez. A húsvéti édességvásárlási rohamban nagy mennyiségben vásárolnak csokit sok olyan háztartásban is, ahol egyébként év közben nem jellemző az édességek fogyasztása. A kutatások szerint a vásárlók többsége elsősorban a hipermarketeket keresi fel az édességért.
A Tesco 5 millió figurás édességgel készül a húsvéti forgalomnövekedésre, amely várhatóan az ünnep előtti napokban lesz a legintenzívebb. Az áruházakban 304 féle - köztük diabetikus és laktózmentes csokoládéból készült - figurás édesség várja a vásárlókat.
Szintén érdekesség, hogy húsvét táján nagyobb keletje van a drágább, minőségi édességeknek, ennek megfelelően a Tesco is bővítette kínálatát ebben a körben.
A magyarok adnak a hagyományokra
Még a csokinál is nagyobb robbanás jöhet a füstölt húsáruk, s különösen a sonkák piacán. A felmérések szerint itt olyannyira jelentős a húsvéti időszak, hogy a háztartások ekkor vásárolják az éves szinten elfogyasztott sonkamennyiség majdnem felét.
Érdekesség, hogy a feldolgozott sonkatermékeket legnagyobb részben a 40-50 éves, vagy annál még idősebb háziasszonyok vásárolják, akik jellemzően nagy hangsúlyt helyeznek a megvásárolni kívánt termék hazai eredetére.
A Tesco az ünnep előtt az átlagoshoz képest tízszeres forgalomnövekedésre számít e húscsemegék körében. Áruházaiban 1300 tonna sonkával készül a húsvétra, míg a teljes füstöltárú-választék ennél még szélesebb lesz. Az ünnepi kínálatban parasztsonkák, parasztlapockák, füstölt főtt tarják, frikandó-sonkák, lángolt karajok szerepelnek, míg a könnyedebb ételeket kedvelők csirke-, és pulykasonkák közül is választhatnak. Évek óta a kötözött sonkák iránt a legnagyobb a kereslet ebben az időszakban, ám a kínálat ezzel nem merül ki: a vevők akár nyúlhúst és báránybordát is a kosarukba rakhatnak.
Az áruházlánc számára kiemelten fontosak a magyar beszállítók, így a húsvéti sonkák 99 százaléka hazai feldolgozású.
Negyven százalékos ünnepi bővülést vár a Tesco a tojások körében: húszmillió darab héjassal készülve, amelyek körében nagyjából hasonló arányban lesz az S-es, az L-es és az M-es nagyságú is.
Dömping lesz máshol is
A pékáruk körében, a lánc 35 százalékos forgalombővülést vár. Kiemelt szerepe lesz a kalácsoknak: 13 féle előrecsomagolt és 5 féle saját gyártású terméket - közöttük kakaós ízesítésű-, és laktózmentes fonott kalácsot - kínálnak majd.
Húzhatnak majd a borok is: a Tesco szerint 40 százalékkal több nedű fogy majd az ünnepet megelőzően, így 1,5 millió palackkal tölti fel polcait.
Az áruházakban a locsolkodáshoz szükséges kiegészítők körében 22 százalékos forgalomnövekedéssel számolnak: 97 különböző Eau de toilette és 6 féle kölni kerül a polcokra, s 16 féle illat közül lehet választani.
Családi élmények
Nincs húsvét családi programok nélkül: a trendet jól ismerve, a Tesco országszerte 13 hipermarketjének üzletsorán rendez ingyenes húsvéti gyermekprogramokat: sorukban bűvész tanodával, kreatív sarokkal és fotós programokkal.
(A cikk megjelenését a Tesco támogatta.)