Torzítja a piacot, károkat okoz a megbízóknak, az államnak, és komoly balesetveszélyt is jelent a jellemzően külföldi vállalkozók által folytatott gyakorlat, az akár 35 százalékkal a piaci árak alatti fuvarozás - idézi az MTI a Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetségének (MLSZKSZ) közleményét.
A szövetség szerint a jelenség, amely már a Magyarországról feladott fuvarok mintegy 20 százalékát érinti, lehetetlen helyzetbe hozza a magyar közúti fuvarozói piac kis szereplőit, és jelentős zavarokat okoz a közepes és nagyobb cégek működésében is.
A szervezet mintegy száz, a tagvállalatai által végzett fuvarfeladatot vizsgált meg, és ennek alapján úgy látja, hogy az átlagos piaci ár alatt 35 százalékkal, tehát kilométerenként 1,00 euró körüli önköltségi ár helyett kilométerenként 0,65 eurós áron lehetetlen megbízható fuvarozói tevékenységet végezni.
Ezek az árak már rövid távon sem nyújtanak fedezetet a fuvarozáshoz szükséges alapvető műszaki és biztonsági kiadásokra.
A magyar közúti fuvarozói piac mintegy 65 százalékát közvetlenül érinti a probléma, mert ekkora a kisebb, 5-10 autós cégek részaránya a fuvarozói piacon, de a nagyobbak esetében is komoly zavarokat okoz a jelenség, mert jelentősen csökken a nemzetközi versenyképességük - fejtette ki Bíró Koppány Ajtony, az MLSZKSZ főtitkára a közleményben.
A főtitkár úgy fogalmazott: akik kilométerenként 0,65 eurós díjért vállalnak fuvart, azoknak nem jut fedezet a járművek alapvető karbantartására és a gumiabroncsok rendszeres cseréjére, nem futja belőle a biztosításra, az esetenként felmerülő bírságokra, vagy az informatikai, telekommunikációs költségekre sem. A járművek után nem fognak adót fizetni, a cég működési költségeire nincs a fuvardíjban fedezet, nincs értékcsökkenési elszámolás, azaz nem tudják a kiöregedett járműveket pótolni.
Azok a cégek, amelyek önköltség alatt fuvaroznak, nagy valószínűséggel a sofőröket is szabálytalanságokra kényszerítik.
A szövetség szerint az alacsonyabb árakkal a megbízók csak látszólag járnak jól, közép- és hosszú távon a kialakult gyakorlat legnagyobb károsultjai lesznek, mert a várható műszaki meghibásodások miatt nem érkezik majd meg időben az árujuk. Az ebből eredő károkat a biztosítók nem fogják megtéríteni, mert az ilyen fuvarozó cégeknek nincs, vagy elégtelen a biztosításuk. A megbízók piaci pozíciói is jelentősen romlani fognak, ennek a bevételekre gyakorolt negatív hatása sokszorosa lesz a megspórolt fuvardíjnak.
Összességében minden piaci szereplőnél csökken majd a bevétel, ami akár több 10 milliárd forintos adóbevétel-csökkenést eredményezhet az állam esetében - hangsúlyozta a szervezet.