Megkapták a bizonyítványukat az autósok a többiektől. A K&H biztos jövő kutatása azt vizsgálta, hogy a 30-59 éves magyarok szerint a KRESZ-szabályokat mennyire veszik figyelembe a sofőrök.
A telefonálás és a gyorshajtás az élen
A válaszadók legnagyobb része (84 százalék) mondta azt, hogy az autósok legkevésbé a telefonhasználatra vonatkozó szabályokat veszik figyelembe. Rögtön utána (78 százalék) következik a gyorshajtás.
A megkérdezettek szerint rossz a helyzet a parkolásnál és az előzésnél is, a válaszadók 65, illetve 64 százaléka gondolja úgy, hogy ezekre sem figyelnek kellőképpen a sofőrök. A gyalogosok sincsenek túl jó helyzetben: a megkérdezettek mindössze fele véli úgy, hogy a gépjárművezetők közül többségben vannak azok, akik a zebrán elsőbbséget adnak a járókelőknek.
A másik végletet a közlekedési lámpák jelentik: 76 százalék gondolja úgy, hogy a lámpajelzéseket betartják az autósok.
Mi az a KRESZ?
A Közúti Rendelkezések Egységes Szabályozása (rövidítve: KRESZ) egy rendeletbe foglalt szabálygyűjtemény, az 1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet, a mely "a Magyarország területén levő közutakon és közforgalom elől el nem zárt magánutakon folyó közlekedést szabályozza".Minél többet vezet valaki, annál rosszabb a véleménye. Eközben 64 százalék szerint a sofőrök többsége nem ül ittasan a volán mögé
Kiderült azonban az is, hogy sofőrként és utasként eltérően látják az emberek az alkoholfogyasztásra, a biztonsági öv használatára és a zebrán való elsőbbségadásra vonatkozó szabályok betartását. Akik jellemzően csak utasként autóznak, azok szerint ezt a három szabályt gyakrabban megszegik az autósok.
Miért járt a büntetés?
Bár a többség azt gondolja, hogy a gépjárművezetők a telefonálásra vonatkozó szabályokat tartják be a legkevésbé, mégis csak nagyon kevesen, a megkérdezett sofőrök mindössze 3 százaléka kapott bírságot emiatt az elmúlt három évben.
A büntetéseknél a gyorshajtásé a főszerep: a felmérésben résztvevők 13 százaléka kapott bírságot a sebesség túllépéséért. A második leggyakoribb büntetési ok a parkolás, a válaszadók 11 százaléka járt már így pórul. A budapestiek kevésbé szerencsések: itt jóval magasabb, 18 százalékos a parkolásért megbüntetettek aránya, a nyugati megyékben élőknél ennél jóval alacsonyabb, mindössze 5 százalékos.
Az elsőbbségadási szabályok és a stoptábla figyelmen kívül hagyása 2 százaléknak jelentett már büntetést az elmúlt 3 évben. A megkérdezettek közül viszont senkit sem büntettek meg az elmúlt három esztendőben ittas vezetésért vagy azért, mert a zebrán a gyalogosnak nem adtak volna elsőbbséget.