Noha a Miniszterelnökség korábbi közleménye szerint október 10-től megkezdte működését a Nemzeti Kommunikációs Hivatal (NKH), ennek még nincs látható jele: nincs honlapja, sem kommunikációs közbeszerzési eljárásai. A hivatal elsődleges feladata, "hogy összehangolja és ellenőrizze a kormányzat reklámokkal és pr kommunikációval kapcsolatos közbeszerzéseit", célja pedig a "kiadások ésszerűsítése és hatékonyabb felügyelete" - írta a Miniszterelnökség. (Az azóta kibontakozott "Orbán-Simicska háborúban" az is láthatóvá vált, hogy a központosított eljárásokkal vélhetően Simicska Lajos nagyvállalkozóhoz köthető kommunikációs vállalkozások kiszorítása is cél lehet az évi sokmilliárdos - állami és uniós forrásból finanszírozott - bevételt hozó területen.)
A központosított kommunikációs feladatok része a kommunikációs stratégia-tervezéssel és lebonyolítással, a médiaügynökségi és pr tevékenységgel, a közvélemény- és marketingkutatással, a sajtó menedzsmenttel és szponzorálással összefüggő feladatok. Az NKH nemcsak a kormány felügyelete alá tartozó költségvetési szervek magyar és uniós támogatásból megvalósuló kommunikációs beszerzéseit és költéseit felügyeli, hanem ezen költségvetési szervek felügyelete alá tartozó szervekét és intézményekét, valamint a közvetve vagy közvetlenül többségi állami tulajdonban lévő vállalatokét.
Muszáj volt hosszabbítani az I.M.G.-vel
A kormányzati kommunikáció azonban a NKH és annak központosított tenderei hiányában sem állhat le, így a Miniszterelnökség és a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) meghosszabbította a tavaly év végén lejáró szerződéseit, illetve újat is kötött - derül ki a Közbeszerzési Értesítőből.
A Miniszterelnökség három hónappal, március 31-ig meghosszabbította a hároméves, 2014 végén lejáró szerződését az I.M.G. Inter Media Group Kft.-vel a médiavásárlási feladatok (médiastratégia alkotás, médiatervezés, -vásárlás, telemarketing, call center szolgáltatás) ellátására. Az indoklás szerint a feladatok ellátásához a Miniszterelnökségnek "kiemelt érdeke fűződik", és a szerződésben meghatározott keretösszeg sem merült ki december végéig. A médiavásárlásra a keretösszeg 700 millió forint plusz áfa, ami 90 százalékkal, azaz 630 millió forinttal meghosszabbítható, így legfeljebb 1,33 milliárd forint költhető el a szerződés keretében.
Feltérképezik a nemzetközi véleményvezéreket
A Miniszterelnökség nemzetközi kommunikációs tevékenység támogatására februárban újabb megállapodást kötött a Patrick Egan érdekeltségébe tartozó, budapesti székhelyű FWD Affairs Kft.-vel nettó 14,1 millió forintért. A cég feladata a tanácsadás, a nemzetközi kormányszóvivő feladatellátásának segítése, a külföldre irányuló BTL kommunikációs tevékenység, valamint "a véleményvezérek feltérképezése, jellemzése, majd ezek alapján megfelelő válasz tartalmak létrehozására irányuló elemzés és javaslattétel". Feladata még a "nemzetközi kommunikációs szempontból kiemelt jelentőséggel bíró felületeken megjelenő tartalmak nyomon követése, elemzése, várható hatásukról szóló hírösszefoglaló készítése".
Médiafigyelés havi 30 millióért
A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) médiafigyelésre (sajtószemle, elemzések készítése) hosszabbította meg a 2014 decemberében lejáró szerződését a Médianéző Kft.-vel. A cég havi nettó 30,3 millió forintért dolgozik. A szerződést korábban három évre kötötték. A módosítás indoklásában az is olvasható, hogy a NKH-t 2014. október 10-én létrehozták, "azonban a szervezet felállítása jelenleg is zajlik. Alapvető fontosságú kormányzati érdek a folyamatos médiafigyelés, amely szükségessé teszi a tevékenység megszakítás nélküli ellátását. A működését még meg nem kezdő hivatal felállásáig a médiafigyelés biztosítása csak a szerződés módosításával érhető el."
A Médianéző Kft. a Nézőpont Intézet 2010-ben médiafigyelésre létrehozott cége, ügyvezetője Mráz Ágoston Sámuel. A Nézőpont Intézet februárban került vissza Mráztól az alapító Győri Tibor tulajdonába, aki korábban a Miniszterelnökség államtitkára is volt. A cég neve is változott: Bonum Semen Zrt.-től Nézőpont Csoport Zrt.-re.
Az MFB is hosszabbított
A Magyar Fejlesztési Bank (MFB) Zrt. is meghosszabbította április 30-ig a Bell and Partners Kft.-vel kötött szerződését a saját és tulajdonában lévő társaságok tevékenységével összefüggő kommunikációs feladatok ellátására. A megállapodás tavaly február végétől egy évig volt hatályos, így azt két hónappal, de legfeljebb a nettó 700 millió forint plusz áfa keretösszeg kimerüléséig meghosszabbították (a keret nem változott). A módosítást új feladatokkal, illetve a megkezdett projektek problémamentes lezárásával indokolták.