A kormány eredetileg az adócsomagba csempészve oldotta volna föl a közutak mentén oszlopokra helyezhető reklámok tilalmát, amely 2012-ben lépett életbe, ám a javaslat átmenetileg lekerült a napirendről. Csak átmenetileg, ugyanis a gazdasági bizottság újra beterjesztette a javaslatot, de már nem adótörvénynek álcázva, hanem a közúti közlekedési törvényt amúgy is módosító csomagba helyezve.

Az ügy tipikus Nemzeti Együttműködés Rendszerével (NER) kompatibilis járadékvadászat: 2012-ig a legnagyobb piacnak számító fővárosban a spanyol érdekeltségű Esma Zrt. birtokolta lámpaoszlop-reklámpiacot, ami egyetlen alternatívája volt az akkor még kormánybarát Mahír-csoport hirdetőoszlopainak. Három évvel ezelőtt jött a semmiből egy törvényjavaslat, amely balesetveszélyre hivatkozva megtiltotta a villany- illetve telefonoszlopra helyezhető reklámok kihelyezését a közutak mentén, így a Mahír egyedül maradt a piacon.

Nem meglepő módon az Esma időközben csődbe ment, a spanyolok távoztak, majd két hónappal ezelőtt kiderült, hogy a fővárosi hirdetési jogokat birtokló céget megvásárolták és az új befektetők között a kormányfővel közismerten kapcsolatban álló Garancsi István is megtalálható. A közterületi reklámmal foglalkozó, spanyol-magyar Esma Zrt.-nek 2015. április 21-től van új tulajdonosa, az április elsején alapított Gar-Dam Tanácsadó Zrt., amelynek többségi tulajdonosa a vezérigazgató, Gátai Péter - derül ki a Céginfo.hu adataiból. A cégben a Népszabadság információi szerint 30 százalékos tulajdonos Garancsi István milliárdos nagyvállalkozó, többek között a Videoton FC többségi tulajdonosa.

Ezt követően jött az adótörvényekben elrejtett módosítás, amely megadta a választ arra, hogy miért volt érdemes új életet lehelni a Esma Zrt-be. A javaslatot előbb ugyan félretette a törvényalkotási bizottság, de csak azért, hogy az ne az adócsomagban, hanem a közúti törvénycsomagban kapjon helyet. A parlament szerdán tárgyalja azt a javaslatot, amely lehetővé tenné a reklámok kihelyezését villany- és telefonoszlopra, de csakis a tulajdonos engedélyével. A vitára kerülő kormányzati javaslat azt is kimondja, hogy a tevékenységért közterület-használati díjat kell fizetni.

Az üggyel kapcsolatban a múlt csütörtökön megszólalt Lázár János is: a miniszterelnökséget vezető miniszter is elmondta, hogy korábban (2012-ben) szerették volna megóvni az autósokat, motorosokat, hogy bármilyen reklám elvonja a figyelmüket a vezetéstől, azonban a KSH adatai alapján nem találtak összefüggést a balesetek és az oszlopokra feltett táblák között, így belátják, hogy korábban rossz döntést hoztak.

A parlamenti végszavazásra a jövő héten kerülhet sor.