A KKSZ határozottan tiltakozik az összevonás ellen, s követeli, béremeléssel és megfelelő képzéssel tegyék jóvá a döntéshozók a közlekedési ágazatok ellen elkövetett bűnt, amely nem más, mint a szakma tudatos elsorvasztása - olvasható a szakszervezet közleményében.
Azonos gondokkal küzdenek a közlekedési ágazat különböző szereplői, létszámhiány miatt kongatják a vészharangot a MÁV-nál és teherfuvarozóknál is, s most ugyanilyen okból tragikus állapotokra hívja fel a figyelmet a Volán társaságoknál működő KKSZ. A Vasutasok Szakszervezete a szakmából való elvándorlásra panaszkodik, Wáberer György Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének (MKFE) elnöke mintegy 6500 sofőr hiányára hívta fel a figyelmet, miközben kiderült, a Volán társaságoknál már cégvezetés is elismeri, s "hangosan" kimondja: ha nem történik változás a képzésben és nem emelkednek a bérek, hamarosan nem lesz, aki vezesse a buszokat.
Kapcsolódó
A KKSZ évek óta, több alakalommal is felhívta a munkáltatók és a tulajdonos (MNV Zrt.) képviselőinek a figyelmét a problémára, mégsem történt semmi. Ezek után a szakszervezetet megdöbbentette a napokban Lázár János miniszter kijelentése, miszerint - akár meg is szűnhetnek a "Volánok". Vagyis, vissza a XX. század derekára, irány a MÁVAÚT? - értetlenkedik a szakszervezet. A KKSZ-t megdöbbentette a kormányzat laikus következtetése, miszerint ha kevés a vasutas és kevés a buszvezető, akkor a két problémát egyetlen cégbe integrálva kisebb lesz a gond.
A KKSZ ezek után nem érti, hogyan akarják a döntéshozók 2017. január 1-jei piacnyitás előtt versenyképes helyzetbe hozni a Közlekedési Központokat. Ezerkétszáz új busz is kellene úgy, hogy a járműbeszerzés még pályázati szakaszban sincs. Döbbenetes a szakszervezet szerint, hogy miközben az illetékes minisztérium a Volán társaságok versenybe hozásáról beszél, Lázár miniszter pedig a "megszüntetésről" nyilatkozik.
A KKSZ felhívja a figyelmet, hogy a döntéshozók eközben nem gondolnak annak a mintegy 18 ezer munkavállalónak a sorsára, akiknek a feje felett éppen dönteni készülnek, ismét nélkülük. "Ezeknek az embereknek a többsége itt dolgozza, itt éli le az életét úgy, hogy a munkában egyre több terhet raknak rájuk" - figyelmeztet a szakszervezet. Az autóbuszvezetőktől elvették a korkedvezmény lehetőségét, miközben nagy értékű járművekért és nem utolsósorban utasok százaiért felelnek nap mint nap. "Volánosnak" lenni ma már nem divat, de még csak nem is csábító - írja a KKSZ.
Ezek a hírek bizonytalanságot és aggodalmat ébresztenek a munkavállalókban. A szakszervezet követeli, hogy a kormány béremeléssel és megfelelő képzéssel gondoskodjon utánpótlásról, s a közlekedési ágazat megmentéséről. Az ugyanis, hogy a "Volán" szakma ma itt tart, egyértelműen a döntéshozók felelőssége. A szakszervezet azonnali lépéseket követel - írja a KKSZ közleményében.