A már hagyományosnak számító nyári szezonális élelmiszerlánc ellenőrzésre a jelenlegi tervek szerint július 1. és augusztus 31. között került sor - közölte érdeklődésünkre a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) Élelmiszer- és Takarmánybiztonsági Igazgatósága. Ahogy az elmúlt években úgy idén is kiemelten figyelnek majd a hatóság emberei az ifjúsági és gyermektáborok étkeztetésére, illetve a szezonálisan üzemelő, idegenforgalmi szempontból frekventált helyen működő vendéglátóhelyekre, mint például a büfék, falatozók, cukrászdák, fagylaltozók, vagy éppen éttermek.
Nem marad ki az ellenőrzésekből a "nagy tömegeket megmozgató" rendezvényeken és fesztiválokon történő élelmiszer-forgalmazás (árusítás, vendéglátás) sem. Ugyancsak nagy figyelmet fordítanak a hamburger és gyros termékekre, savanyúságokra. Ez utóbbiak esetében a hatósági ellenőrzés az élelmiszerek előállításának és forgalmazásának feltételeire, a forgalomba hozott élelmiszerek minőségére, a termékek nyomon-követhetőségére, valamint a szállítás és értékesítés során a hűtési lánc fenntartására, illetve az élelmiszerbiztonsági előírásokra terjed ki.
A Nébih szerint az idén megjelenő új trendek közül kiemelkedik a fagylaltok nem ehető díszekkel történő díszítése, de felhívták a figyelmet arra is, hogy a friss gyümölcsdekorációk már komolyabb figyelmet igényelnek, hisz ezeket alaposan meg kell mosni, esetenként hámozni is.
A földieper például harsogó színei és lédús megjelenése miatt kedvelt dekoráció, de zöld szárával és a csészelevelekkel együtt - amelyek egyébként nem fogyaszthatók - már rosszul tisztítható, így talajbaktériumok kerülhetnek vele a fagylaltba. A sárgadinnye héján számos talajbaktérium található, amit hámozás nélkül nem lehet eltávolítani. A héjas citromról és narancsról pedig már köztudott, hogy penészedést gátlóval és viasszal kezeltek, ezért - a nem bio termékek - a fagylalttal közvetlen érintkezésre nem alkalmasak - hívta fel a figyelmet a hatóság.
Honnan való a hús
A tavalyi ellenőrzések során a leggyakoribb hiba a nyomon követhetőség hiánya volt, azaz az, hogy az adott élelmiszer útját a forgalmazótól az árusítóig végig lehessen követni. A nagykereskedelmi egységek és a logisztikai központok 24 százalékánál találkozott ilyen problémával a Nébih, a vásári-piaci forgalmazó 15, illetve a szezonális árusítók 11 százalékánál is előfordultak ilyen esetek.
Összességében azonban elégedett lehet a hatóság, hiszen a vendéglátóhelyek 81,5 százalékáról állapították meg, hogy megfelelően működött, igaz a vizsgált vendéglátóhelyek 14,4 százalékánál találtak valamilyen higiéniai hiányosságot. Hatósági intézkedésre azonban csak az ellenőrzött egységek 4,1 százalékánál volt szükség.