Évről évre nő a magyar termékek aránya a Lidl termékpalettáján az üzletlánc stratégiai döntésének eredményeképp. A 2013-ban útjára indított „Lidl a magyar beszállítókért” programnak köszönhetően a vásárlók összesen 450 hazai beszállító 3800 terméke közül válogathatnak az áruházak polcain.
A vállalat nagy hangsúlyt fektet beszállítói fejlesztésére, a kínálat folyamatos bővítésére. Emellett jelenleg a magyar beszállítóktól vásárolt élelmiszereinek értéke az áruházlánc teljes élelmiszer-beszerzésének közel 60 százalékát jelenti, így biztosítva a hazai vállalkozások számára a helyi szintű növekedést, fejlődést és munkahelyteremtést. A program sikerességét igazolja az is, hogy évről évre nő a magyar beszállítóktól vásárolt élelmiszerek beszerzési értéke, ez 2020-ban közel 22 százalékos bővülést eredményezett az előző évhez képest.
A beszállítói program eredményességének köszönhetően lendületesen erősödik a vállalat exporttevékenysége is, amely a Lidl egész Európát átszövő hálózatához juttatja el a magyar beszállítók termékeit. Míg 2013-ban 36 magyar beszállító 106-féle portékája volt megtalálható 9 országban, addig jelenleg 171 magyar beszállító 665-féle terméke kapható 26 országban.
Partnerség azoknak, akiknek az első lépés is nehéz
A vállalat évek óta sokat fáradozik azért, hogy fellelje a legkiválóbb magyar termelőket és hosszútávú partnerséget alakítson ki velük. A program keretében, a lehetséges beszállítók felkutatása céljából 2016-ban elindította a Lidl Akadémia eseménysorozatot, amelyen mintegy 500 hazai vállalkozás képviselője vett részt és ismerkedett meg az áruházlánc által kínált lehetőségekkel saját terméke kapcsán.
A vállalat úgy döntött, hogy még magasabb szintre emeli a hazai termelőkkel való együttműködését, ezért 2020 szeptemberében életre hívta a Lidl Akadémia Plusz többlépcsős edukációs rendezvénysorozatot, melynek középpontjában a leendő partnerek fejlesztése áll, hogy a képzési program eredményeként tovább bővüljön a vállalat magyar beszállítói partneri köre.
A Lidl a csaknem egy éven át tartó rendezvénysorozaton minden olyan tudást, információt, tapasztalatot megosztott a résztvevőkkel, amelyek segítséget nyújtanak számukra abban, hogy sikerrel vegyék az akadályokat és a hazai frissáru-kereskedelem szereplői közül értékes és felkészült beszállítóként kerüljenek ki, a hazai ellátás mellett akár a külpiacokon is megjelenve termékeikkel. Mindez lényegesen nagyobb piaci jelenlétet, ezáltal pedig stabil megélhetést biztosíthat a kis- és közepes vállalkozások (kkv-k) számára.
A több csatornán futó programsorozaton a potenciális beszállítók szakmai előadásokon vehettek részt, továbbá az áruházlánc egy oktatási kézikönyvet is biztosított az összes résztvevőnek. A Lidl beszállítói kézikönyvében – ez egy komplex, 80 oldalas szakmai kiadvány – az élelmiszer-kereskedelmi körkép mellett többek között olyan ismeretanyagok is helyet kaptak, mint például az, hogy milyen egy jó termékajánlat, hogyan érdemes egy terméket beárazni, milyen adminisztratív teendőket kell ellátni, milyen szabályok vonatkoznak a csomagolásra, illetve hogyan lehet a költségeket csökkenteni és a hatékonyságot növelni.
Az eseményeken a potenciális beszállítók közvetlenül egyeztethettek a piac képviselőivel és a Lidl Magyarország beszerzőivel és tehették fel kérdéseiket az őket érintő témákban.
A rendezvénysorozat a friss árucsoportokra fókuszált, így a program első lépéseként az érdeklődők iparágilag tematizált workshopon vehettek részt. A négy témakör:
- a friss hús és húskészítmények,
- a pékáruk és sütőipari termékek,
- tej- és tejtermékek,
- valamint a mentes és funkcionális termékek voltak.
A négy workshopon több mint 150 cég képviseltette magát közel 250 résztvevővel, akik közül néhány vállalkozással már időközben partneri kapcsolat is született és termékeik elérhetőek a Lidl kínálatában, míg több beszállítóval jelenleg is folyik az egyeztetés az együttműködés lehetőségeiről.
A programban résztvevők ezeken felül heti rendszerességgel kaptak hírleveleket, amelyekben a friss áruk piacát érintő aktuális kérdésekről, trendekről és jogszabályi háttérről is első kézből tájékozódhattak.
A kisebb beszállítóknak is módja van megjelenni a polcokon
Az áruházlánc célja továbbra is, hogy támogassa, erősítse a magyar kkv-kat, valamint hozzájáruljon a hazai gazdaság élénkítéséhez, sikerességéhez. A vállalatnál jelenleg a legnagyobb magyar beszállítói jelenlét a tej- és tejtermékeknél, a friss húsoknál, a pékáruknál, az olajoknál és margarinoknál, az alkoholmentes italoknál, valamint a borok esetében figyelhető meg. Az állandó kínálat esetében például a tojás, a méz, a friss baromfi mind 100 százalékban hazai termelőktől származnak.
A kis- és középvállalkozások számára ugyanakkor óriási lehetőség, hogy az időszakos kínálatban akár kis árumennyiséggel is képes megjelenni egy megbízható háttérrel rendelkező beszállító.
Az áruházlánc számára mérvadó a hazai kínálat bővítése, amely sikertörténetekkel is szolgál. Például a Lidl Akadémián keresztül, egy beszerző kolléga segítségével jutott partnerséghez egy kézműves szappant gyártó hazai vállalkozás, amely az első évben mindössze 3 millió forint forgalmat bonyolított le. A vállalat elkötelezettségének és a vásárlók érdeklődésének köszönhetően a következő évben megduplázódott a forgalom, tavaly pedig már elérte a 17 millió forintot.
Egy másik cég, amely lúgosvíz-beszállítóként eleinte csak időszakosan elérhető kínálattal jelent meg az áruházakban, a kezdeti 10 milliós forgalmát - növekvő népszerűségénél fogva - három év alatt 193 millióra tornászta fel.
Tőzsér Judit a vállalat kommunikációs vezetője elmondta: a Lidl a magyar beszállítókért program nagyon népszerű, ami jelenleg is nyitva áll minden érdeklődő előtt. A vállalat elkötelezett a program folytatása mellett, hogy minél több kiváló hazai partnerrel dolgozzon együtt és minél nagyobb arányban kerüljenek magyar származású termékek az áruházak polcaira. „Számunkra fontos az is, hogy hosszútávon biztos üzleti partnerként álljunk beszállítóink mellett, ami egyrészt stabil bevételi forrást jelent számukra, másrészt pedig folyamatos fejlődési lehetőséget biztosítsunk számukra” – mondta a kommunikációs vezető.
Cikkünk megjelenését a Lidl Magyarország támogatta.