A Magyar Lízingszövetség szerint az év egészében is 10 százalék körüli bővülés várható, ami nagyjából 730-770 milliárd forint kihelyezést jelentene. Tavaly 13 százalékkal nőtt a magyar lízingpiac, a kihelyezések összege megközelítette 700 milliárd forintot.
A lízingpiaci szegmensek közül a járműfinanszírozás volt a bővülés egyik motorja. A személyautó- és kisteherautóknál a finanszírozott összeg 13 százalékkal 60,2 milliárd forintra nőtt. Az emelkedés meghaladja a járműeladások növekedését, az első negyedévben ugyanis 40 579 személyautó és kisteherautó talált gazdára, ami 10,6 százalékos bővülést jelentett. A személyautókból 8,6, a kisteherautókból a céges vásárlások miatt 23 százalékkal több kelt el. Ennek megfelelően a lízingcégeknél is megnőtt a céges forgalom, miközben stagnált a magánszemélyeknek nyújtott finanszírozás. A cégek az új személy- és kisteherautók beszerzéséhez 33,7 milliárd forint lízingforrást igényeltek, ami 23 százalékkal haladja meg az egy évvel korábbi szintet.
A teherautó-eladások az első negyedévben 23 százalékkal csökkentek, ez a lízingpiacon is látható volt, a tehergépjárművekre kihelyezett összeg 12 százalékkal 38,7 milliárd forintra esett vissza.
Az átlagot meghaladó növekedést értek el a lízingcégek a termelő gépek és az agrárgépek finanszírozásánál: az első negyedévben a mezőgazdasági gépekhez köthető finanszírozott összeg 16,8 milliárd forintra rúgott, ami 39 százalékos emelkedés az egy évvel korábbihoz képest.
A lízingpiac emelkedésében az MNB új, kedvezményes hitelprogramja, az NHP Fix keretében elérhető konstrukciók is szerepet játszottak. Az első negyedévben a lízingcégek már csaknem 31 milliárdot helyeztek ki ebben a formában, ami a teljes üzlet 19 százalékát tette ki. A jegybank friss adatai szerint az összes igénylés 47 százalékát tették ki lízing konstrukciók. Ahogy a korábbi években, az arány 73 százalékkal az agrárgépeknél volt a legmagasabb, és ezt követte az építőipari gépek valamint a kis- és nagyhaszon-gépjárművek finanszírozása - írta a szövetségre hivatkozva az MTI.