A bank néhány hete hozott egy döntést, hogy a 6,8 milliárd forintos illeték-többletterhet - amely a legmagasabb a bankrendszerben - átterheli az ügyfelekre. Ugyanakkor a pénzintézet számos ügyféltől kapott visszajelzést, panaszt, ami után úgy gondoljuk, hogy rossz döntést hoztunk - indokolta Patai Mihály az UniCredit Bank vezérigazgatója, miért tekint el a pénzintézet a 208 százalékos pótlólagos illeték áthárításától. A 6,8 milliárd forinttal szemben mintegy 100 milliárd forintos bevétel állt, vagyis jelentős tételről van szó. Patai hangsúlyozta: a PSZÁF véleményével szemben úgy érzik, az eredeti döntés jogilag teljesen védhető, ami miatt a döntést megváltoztatták, annak csak az ügyfél-elégedettség fenntartása az oka.
A bank a 6,8 milliárd forintos többletterhet komoly költségcsökkentéssel tudja csak kompenzálni. Általános kiadáscsökkentés mellett a 120 fiókjából 15 budapesti bezár, így a fő versenytársakhoz hasonlóan az 58 fővárosi fiók helyett 43 fogja kiszolgálni az ügyfeleket. Több tucat munkatársat el kell küldenünk - mondta Patai, aki szerint eddig ilyenre nem volt példa. 2009 és 2011 között a pénzintézetnél nem volt fizetésemelés, 2006 és 2013 között a bónuszkeret 30 százalékkal csökkent, a vezetők esetében ennél sokkal drasztikusabb, 80-90 százalékkal kisebb a bónusz, holott a bank eddig hozta a számait.
Kapcsolódó
A költségcsökkentés nem elég a veszteség kompenzálására, épp ezért új üzleteket is kell hozni - e tekintetben ugyanakkor a korábbi döntés visszavonása bizalmat ébreszthet az ügyfelekben. A költségcsökkentés 30, a fiókbezárások 40 százalék megtakarítást hozhatnak majd, a maradékot üzletbővülésből vagy a profit terhére kénytelen viselni a bank. Az idei évben csak veszteség keletkezik majd, az idei profit 3-4 milliárd forinttal csökkenhet - de már az eredeti terv is a tavalyi 24 milliárd alatti profittal számolt.
Külföldre vitték ügyleteiket az ügyfelek
Egy banknak nyereségesnek kell lennie: ezzel tartozik a betéteseinek, tulajdonosainak és a gazdasági környezetének, ahol dolgozik - hangsúlyozta a vezérigazgató. A döntés mögött nincs tulajdonosi presszió mondta Patai. Azt viszont látni kell, hogy az elmúlt hónapok történései számottevően csökkentették a bankok bevételét és jövedelmezőségét is. A lakossági hitelezés megállása több, mint 20 százalékos visszaesést okozott, komoly kiesés, hogy a projektfinanszírozás lényegében leállt, míg az önkormányzati finanszírozás átalakítása 10-15 százalékos visszaesést jelent. Ezen hatások miatt minden banknak meg kell lépnie ezt az átalakítást - az UniCredit annak köszönheti, hogy eddig elkerülte a mostanihoz hasonló lépéseket, hogy már korábban odafigyelt a felmerülő problémákra.
Az illeték bevezetésekor tavaly ősszel az ügyfelek egy része külföldre vitte ügyleteit, s most reális veszély volt, hogy egy újabb kör indul. Ha hosszú távon bennmarad a rendszerben az illeték, akkor ugyanakkor sokkal többen dönthetnek ilyen lépés mellett - közülük is a legradikálisabban gondolkodhatnak azok, akik igen sok tranzakciót kezelnek, például a kereskedelemben dolgozók - mondta Patai Mihály, aki szerint számítani kellett volna arra, hogy az illeték bevezetése nyomán mind a vállalkozások, mind a lakosság ésszerűsíti banki szokásait.
Ugyanakkor az UniCredit első embere megerősítette a Napi Gazdaság azon információit, hogy nagyságrendileg nem csökkent annyira a banki tranzakciók száma és volumene, amely az illeték ilyen szintű elmaradását okozta volna a tervekhez képest. Azt nyitva hagyta, hogy rossz tervezés vagy más áll az elmaradó bevételek mögött.