Elkészítette a 2023-as „médiatortát” a Magyar Reklámszövetség, amely 351,1 milliárd forint volt, míg a kommunikációs torta 648,9 milliárd forint.

A Reklámszövetség megállapításai arra mutatnak rá, hogy a média számára atipikus év volt a tavalyi, mivel az elmúlt évtizedekben, továbbá 2019-től kezdődően a média- és kommunikációs költségek jellemzően a GDP-vel együtt mozogtak, csupán nagyobb amplitúdóval követték le a változásokat.

Ennek azonban ellentmondott a 2023-as év: miközben a GDP nominálisan csökkent, addig nőttek a kommunikációs költések. A Magyar Reklámszövetség (MRSZ) közleménye szerint ennek az az oka, hogy a cégek felismerték: áldozni kell a piacrész megtartására ebben a környezetben.

A közlemény szerint 2022-től kezdődően erősen elapadt az állam és az állami cégek kommunikációs és média büdzséje, ez pedig 2023-ra is jellemző volt. Ezért egyértelműen a versenyszféra kommunikációs ráfordításai mozgatták a piacot pozitív irányba.

Meredek növekedés jellemezte a torta digitális szeleteit: tavaly a teljes médiaköltések 52 százalékát tették ki együttesen a globálisan és a lokális digitális csatornák.

Ugyan tavaly a hazai digitális média 12,8 százalékos növekedési aránya nominálisan valamelyest túlszárnyalta a globális 12,1 százalékos növekedést, de ez reálértéken mindkét szegmensben csökkenést jelent – írják az elemzésben.

Újra talpon a mozik és a rendezvényszektor

A legerőteljesebben növekvő médiaszegmens a mozi volt az elmúlt két évben: míg tavaly 23,6 százalékkal nőtt, addig 2022-ben 25 százalékkal. Ez a tendencia 2023-ban 3,4 milliárd forintos méretet ért el, amivel túlszárnyalta a koronavírus-járvány előtti, 3,2 milliárd forintos szintet.

A rendezvényszektor ugyanakkor már 2022-ben meghaladta a pandémia előtti, 2019-es szintet, 2023-ban pedig 23 százalékost növekedést ért el, amivel a legnagyobb pozitív változást tudta felmutatni a kommunikációs torta szeletei közül – mutat rá az elemzés.

A Reklámszövetség idén először mérte fel, hogy hányan dolgoztak tavaly az iparágban. Eszerint 2023 végén mintegy 114 ezren dolgoztak a kommunikációs iparágban.

Ez a szám a teljes média és a hozzá kapcsolódó tevékenységet végzők számát fedi le, nem tartalmazva a hirdetők oldalán foglalkoztatott, reklámozással és marketinggel foglalkozó szakemberek létszámát.

A Reklámszövetség szerint számottevő az iparágban az egyéni vállalkozók, azaz a szabadúszók száma, amely a teljes foglalkoztatotti létszám közel 20 százalékát teszi ki.

A 2023-as médiatorta. Forrás: Magyar Reklámszövetség
A 2023-as médiatorta. Forrás: Magyar Reklámszövetség

A domináns médiatípusok sorrendjében évek óta nincs változás: az első helyen a globális digitális platformok állnak, ezt követi a televízió, a hazai digitális média, a sajtó, a közterület, a rádió és a mozi. Változás, hogy 2022-höz képest tavaly már mindegyik médiatípus reklámbevételei növekedtek. A digitális szelet növekedési üteme évekig kimagasló volt, azonban tavaly már nem haladta meg az átlagot jelentősen, miközben a televízió már ismét szignifikánsabb, 8,6 százalékost növekedést tudhatott magáénak.

Ugyanakkor ha a médiatorta méretét kiegészítjük az influenszer marketing költéseivel, akkor annak mérete 357,3 milliárd forintot tesz ki.

Az IAB Hungary tavalyi adatai szerint ugyanis a hazai influenszer marketing piac 6,2 milliárd forintot tett ki. Ezzel együtt az összdigitális reklámköltés a teljes médiatortában 52,8 százalékot tesz ki.

2023-ban a kommunikációs torta mérete 648,9 milliárd forint volt, a teljes szektor nominálisan 12,6 százalékkal nőtt 2022-höz képest.

Eltéríthetőek-e a hirdetési pénzek egy új mérési módszerrel?

A globális szereplők évről évre egyre nagyobb szeletet hasítanak ki a hazai médiatortából – de vajon jól jár-e, aki minden hirdetési pénzét ezeken a felületeken költi el? A digitális médiapiac mérési megoldását szállító regionális tech vállalat, a Gemius új techológiai megoldással rukkolt elő, amelynek segítségével az Indamedia egy új elemzéssel kutatja a hazai kiadói piac hatékonyságát, és a fenti dilemmára keres válaszokat.
Ha többre kíváncsi, itt olvashat tovább--->