A makói önkormányzat egyszeri százezer forinttal segíti a Continental gyártól július elseje óta elbocsátott dolgozókat; a Makói Gumiipari Szakszervezet számára pedig négymillió forintos keretet biztosít a dolgozók jogi képviseletének támogatására - döntött rendkívüli ülésén a képviselő-testület csütörtökön.
Az egyhangúlag meghozott testületi határozatot Farkas Éva Erzsébet polgármester sajtótájékoztatón jelentette be. Elmondta, hogy a százezer forintos támogatásért jelentkezni kell az önkormányzatnál december 31-ig, a jogosultságot a szakszervezettel közösen bírálják el januárban. Eddig 23 egykori dolgozó jelentkezett.
Kapcsolódó
A polgármester közölte, hogy a szakszervezettel határozatlan időre szóló együttműködési megállapodást kötnek, és a négymillió forintos támogatást a jogi képviseletre még csütörtökön átutalják. De a térségben lévő más települések vezetőit is megkeresték, hogy lehetőségeik szerint ők is támogassák az elbocsátott dolgozókat. Radics Gábor, a Makói Gumiipari Szakszervezet elnökségi tagja az önkormányzattal kötött megállapodást úgy jellemezte, ezáltal jobb pozícióból tudják segíteni a dolgozókat.
A ContiTech Fluid Automotive Hungária Kft. 26 éve működik a városban, ahol a legnagyobb foglalkoztatónak és a legnagyobb adófizetőnek számít. Tavaly azonban már több mint 200 millió forint helyiadó-kiesést produkált, idén pedig mintegy 200 dolgozót bocsátott el.
Az elsősorban hűtő-fűtő csövek gyártását és szerelését végző, szinte kizárólag exportra termelő makói telephely tavalyi vesztesége 3,38 milliárd forint volt, aminek a legfőbb oka, hogy egyetlen év alatt 17 százalékkal csökkent az üzem nettó árbevétele, ez utóbbi 62 milliárd forintot ért el.
A felvett támogatást visszafizették
A Continental 2015-ben állam támogatás igénybevételével növelte a gyártási kapacitását. Ata azonban a világ autóipara megváltozott, felgyorsult az elektromos meghajtású járművek piaci térnyerése, majd a járvány következményeként az ellátási lánc problémái tovább nehezítették az iparági szereplők tevékenységét. Mindez nehéz helyzetet teremt a makói üzemben, mivel az itteni termékportfólióban magas a dízel-arány.
Erre vezethető vissza az is, hogy a cég december elején jelezte: a 2015-ben tett makói vállalásaikat már nem tudják fenntartani 2023-ig. Ezért december 15-én a több mint 1,7 milliárd forint állami támogatást a ContiTech Fluid Automotive Hungária Kft. visszafizette - annak ügyleti kamatával együtt.
A gyár kedden azt jelezte, hogy megnőtt a vevői rendelésállomány, ezzel megszűnt az idei évre korábban keletkezett kapacitástöbblet, és így mintegy 1500 fővel dolgozhatnak tovább - megtartva a kölcsönzött munkaerőt is. Jelezték azt is, hogy sikeres megállapodást kötöttek december elején az új kollektív szerződésről, és hogy 2022 második feléig nem várható átszervezés.
A makói telephely jövő évi létszámcsökkentéséről még nem született döntés.