Márkus Zsolt magyar vállalkozó először üvegházra cserélte a szélturbinákat, milliárdos árbevételű céget épített paradicsomfürtökből, most pedig egyszemélyes akcióba kezd a tisztítószerek marketinggel túlfűtött piacán - írja G7 az üzletember tevékenységét bemutató cikkében.
A paradicsomtermesztő vállalat egyike azoknak a mezőgazdasági sztoriknak, amik miatt vannak, akik tapsolnak, mások hurrognak. „Megkaptam már, hogy NER-es vagyok, mert uniós pénzt kaptunk, volt, aki azt állította, hogy ez műparadicsom, mert különleges technológiát használunk, de mióta megjelentünk, többen próbálnak utánozni minket, telített is lett a piac” – mondja Márkus Zsolt alapító-tulajdonos. A vállalatnak még 2020-ban is 20 százalék fölötti EBITDA-ja (kamatok, adózás és értékcsökkenési leírás előtti eredmény) volt, és másfél milliárdos árbevétele.
A veresi paradicsommal kapcsolatban Márkus Zsolt többször is hangsúlyozta, hogy a profitabilitás mellet a környezetbarát megoldások érdeklik. Az elmúlt években egy cégholding felépítésén dolgozott, ami a csomagolástechnikával, vegyipari termékek gyártásával és logisztikával foglalkozó cégeket foglal magába, Jemefy Technologies néven, és nem csinál titkot abból, hogy szeretné levetkőzni magáról a paradicsomos ember képét.
A tervek között olyan mosószerek piacra dobása van, amelyek egyszerre vegánok, és összetételüket tekintve kevésbé agresszívek, mint a nagy márkák mindenre jó mosószerei; a környezetterhelésre új mérőszámot dolgoznak ki. „Semmi értelme annak, hogy minden mosószer ki tudja szedni az olajat a ruhából, amikor erre kevésbé van fogyasztói igény, mellette viszont nagyon nagy a környezetterhelése” – érvel a cégvezető.
Kiderül, mire jutnak
A vízió nem olcsó: a gép, ami a termék előállításához kell, Olaszországból érkezett közös fejlesztéssel, egyedi megrendelésre, ez önmagában több százmillió forint volt, és Márkus szerint a receptek és a doboz fejlesztése további 200-300 millió forintot vitt el. „A cégcsoport EBITDA-ja eléri az 1,7 milliárd forintot, ebből fejlesztünk és beruházunk, nem nagyon veszünk ki pénzt a cégekből, nem élünk luxus életet” – mondja. A multik által uralt piacon nehéz az indulás és még nehezebb az érvényesülés, nagyon nagy kereskedelmi és marketingfölényük van.
Azt reméljük, hogy a fogyasztó is megérti és elfogadja, hogy ha minden így megy tovább, 40-50 év múlva élhetetlen lesz a bolygónk. Ez nem egy marketingkampány vagy -szlogen, hanem az alapgondolkodásunk, így építjük fel nulláról a terméket. Nem tökéletes a mi megoldásunk sem, de jelentősen jobb annál, mint ami a piacon van. Végső soron a vásárló fog dönteni. Ha nem tudunk árban és minőségben egyszerre versenyezni a nagyokkal, hiába az újdonság ereje, akkor niche (réspiaci) termék lesz, niche termékkel nem tudod az alapokat megváltoztatni” – mondja Márkus Zsolt.