A bankkártyások többsége már mobilon bankol. A Mastercard éves felmérése szerint a mobilbankot használók aránya most először haladta meg az 50 százalékot a bankkártyával rendelkezők körében. A hagyományos ügyintézésnek a pandémia is gátat szabott, de az adatok alapján a mobilbankolás népszerűsége évek óta dinamikusan nő. Két éve még csak a megkérdezettek 13 százaléka használt ilyen alkalmazást, ez az arány 2020-ra már elérte az 56 százalékot. Korosztályos bontásban a fiatalok (18-34 évesek) a legaktívabbak, itt 65 százalék a felhasználók aránya, de ez a legidősebb vizsgált korosztályban (50-64 évesek) is közelít az 50 százalékhoz.
„A kutatásunk rámutatott, hogy 97 százalékos okostelefon penetráció mellett a többség banki ügyeit is ezeken az eszközökön szeretné intézni. Ma már néhány másodperc alatt ellenőrizhetjük egyenlegünket, küldhetünk azonnal pénzt, vagy indíthatunk utalást. Fontos, hogy a mobilunkban elérhető pénzügyi lehetőségeink egyre inkább bővüljenek, miközben használatuk folyamatosan egyszerűsödik. Ide tartoznak az olyan fejlesztések is, mint a számlaalapú bolti vagy webshopos fizetés, a nyílt bankolási megoldások, de az azonnali átutalás is. Az a szolgáltató könnyen versenyelőnybe kerülhet, aki először tesz elérhetővé ilyen innovatív funkciókat ügyfelei számára” – mondta Eölyüs Endre a Mastercard Magyarországért és Szlovéniáért felelős igazgatója.
A bankszámla alapú fizetés áttörést hozhat
A mobilbankolás egyik új funkcionalitása lehet a hazai szolgáltatók számára is elérhető bankszámla alapú fizetés, a Mastercard tokenizációs technológiájával. Ez a Pay by Account névre keresztelt megoldás lehetővé teszi, hogy a felhasználók bolti vagy online környezetben okostelefonjuk segítségével ne kártyájuk, hanem közvetlenül számlájuk terhére fizessenek. Ez a kereskedőknek is könnyebbséget jelent, hiszen a Mastercard megoldása a már mindenki számára ismert érintésmentes (NFC) technológiával működik, a vásárló telefonját a POS-terminálhoz érintve fizet – nincs szükség tehát új eszközök telepítésére bolti azonnali fizetések elfogadásához.
A használt mobilbanki funkciók közül legtöbben a banki átutalást említették (74 százalék), de sokan itt ellenőrzik az egyenlegüket (71 százalék) és nézik át korábbi tranzakcióikat (62 százalék). Ez utóbbi tekintetében több mint 10 százalékpontos a növekedés egy év alatt. Érdekesség, hogy a fiatalok a többi korosztályhoz képest valamivel ritkábban említették az átutalást a gyakran használt mobilbanki funkciók között, de szívesebben használják az ilyen applikációkat pénzküldésre (47 százalék), mint a 35-49 évesek (40 százalék), vagy az 50-64 évesek (34 százalék).
Miért mondanak rá nemet?
A Mastercard arra is kíváncsi volt, hogy a mobilbanki applikációt nem használók milyen indokkal mondanak nemet a digitális bankolásra. 38 százalék inkább az online, webes szolgáltatást használja, ez az arány a fiataloknál alacsonyabb (27 százalék), de jóval átlag feletti a férfiak körében (45 százalék). Érdekesség, hogy a mobilbanki appot nem használó fiatalok közül minden tizedik (12 százalék) kipróbálta már ezt a lehetőséget, de nem szerette. A fentiek mellett a biztonság hiányát is minden ötödik felhasználó kétségbe vonta (19 százalék).
„Ma már a jó ügyfélélmény és a biztonság nem valami plusz, hanem alapelvárás kell, hogy legyen, mindezekről pedig fontos, hogy az ügyfelek is tudjanak, sőt, kétségük se férjen ahhoz, hogy adataik jó kezekben vannak. A Mastercard tokenizációs megoldása a mobilfizetések kapcsán már jól ismert, ezt a technológiát használjuk a számlaalapú fizetési megoldásunkban is” – mondta a kutatás eredményeire reagálva Racskó Tamás, a Mastercard üzletfejlesztési menedzsere. „Az Egyesült Királyságban működő Faster Payments rendszer jó példa arra, hogy milyen hatalmas potenciál van az azonnali fizetési rendszerek és innovatív fizetési megoldások összekapcsolásában. A Faster Payments-nek köszönhetően a felhasználók pénzt küldhetnek ismerőseiknek, ehhez pedig elég egy telefonszám, de ugyanúgy fizetési kérelemre is van lehetőség. Az előző hónapban a rendszer közel 238 millió fizetést dolgozott fel, egy-egy tranzakció pedig néhány másodpercig tartott csupán” – tette hozzá a szakértő.
A biztonság mellett a mobilbankolás felhasználói élményét is javíthatják a pénzügyi szolgáltatók, például, ha átláthatóbbá teszik a vásárlási tranzakciók utánkövetését. A Mastercard pár hónapja jelentette be együttműködését az Ethoca nevű céggel, melynek segítségével a tranzakció történetben olyan plusz információk válhatnak elérhetővé, mint például a kereskedő neve és logója, vagy a vásárlás helye. A mellett, hogy ez az újítás segíti az ügyfeleket vásárlásaik utólagos azonosításában, a kereskedők számára ingyenes, és márkaismertséget is növelheti.