Az okostelefonok megjelenése és elterjedése mára nemcsak az átlagember kommunikációs szokásait, hanem immár a fizetési lehetőségeit is alapvetően átalakította. Mivel ez az eszköz állandóan nálunk van, kézenfekvőnek tűnik a lehetőség, hogy miért ne fizessünk vele? Erre való a mobiltárca.
A mobiltárca definíciója meglehetősen prózai: olyan szolgáltatás, amely lehetővé teszi, hogy a felhasználó a hagyományos pénztárcában tárolt értéktárgyait - így a fizetőeszközeit (bankkártya, kupon, hűségkártya), okiratait (személyi igazolvány), valamint belépőkártyáit és jegyeit digitalizálja és a mobiltelefonján keresztül használja. Mi most a továbbiakban a mobilfizetésre koncentrálunk.
Magyarországon immár öt kereskedelmi banknál érhető el a mobilfizetés: a K&H, az OTP, az MKB Bank, a Gránit Bank és a Budapest Bank egyaránt kínál ilyen szolgáltatást, amely egyelőre Androidon működik.
Így érdemes elkezdeni
Mára egyre több tranzakció fut végig teljes egészében okostelefonon. A mobileszközbe digitalizált bankkártya pedig számos helyzetben megkönnyíti az életet, szinte mindenfajta fizetést meg tudunk vele oldani.
Mi szükséges ahhoz, hogy mobillal, egyetlen érintéssel fizethessünk az üzletben? Nem sok: szükség van egy legalább 4.4-es verziószámú Android operációs rendszerrel rendelkező, NFC-képes mobilkészülékre, egy mobiltárca-alkalmazásra, és az alkalmazásba regisztrálható bankkártyára. Mivel a fizetésnél ötezer forintig nem kell más azonosítás, az efeletti vásárlás feltétele egy azonosító kód (a bankkártya PIN-kódja vagy a mobiltárca által megadott egyéb kód) megléte.
Hol és hogyan lehet vele fizetni?
A jó hír, hogy a technológiai feltételek országszerte adottak, az MNB friss adatai szerint ugyanis a vásárlók már mintegy 116 ezer terminálnál fizethetnek egyetlen érintéssel, akár a mobiljukkal is.
Még tanulni kell
A bankok tapasztalatai szerint az új fizetési módot még meg kell szokni. Sok ügyfél ugyanis nincs tisztában azzal, hogy hol helyezkedik el az NFC-chip a telefonjában. Ezt az első vásárlások alkalmával érdemes kitapasztalni. Az is gyakori még, ,hogy a fizetni akaró ügyfél kérdésére, miszerint tudnak-e telefonnal fizetni, nemleges választ kapnak, holott az érintős fizetést támogatja a terminál.Az üzletekben elérhető mobilfizetés látványosan egyszerű: a telefonunkat érintjük a terminálhoz, ugyanúgy, mint az egyérintéses bankkártyánkat. A lehetőséggel egyre többen élnek, látványosan emelkedik ugyanis a mobilos érintéssel végrehajtott fizetések száma: idén május végéig a Mastercard adatai szerint az előző évhez képest 26-szoros volt a növekedés a tranzakcióknál. Az egyetemisták fizetési szokásait mérő kutatásuk szerint a fiatalok 20 százaléka már használta a telefonját érintéses fizetésnél. A diák számára amúgy is fontos a nyári fesztiválidőszak. A Mastercard ezért a legnagyobb készpénzmentes fesztiválokon akciókkal várja azokat, akik a jelenleg elérhető öt banki mobiltárca valamelyikével fizetnek.
A mobilfizetés az idősebbek számára pedig azzal lehet vonzó megoldás, hogy a mobileszközbe digitalizált bankkártyával a rezsiszámlákat is ki lehet egyenlíteni egyszerűen, az okostelefon segítségével. Számukra további lehetőséget jelent az iCsekk alkalmazás, amely ugyan nem újgenerációs mobilfizetési megoldás, de szintén egyszerű, kényelmes és gyors fizetést tesz lehetővé a mobileszköz segítségével. Az iCsekk alkalmazással közüzemi számlákat a postai csekken lévő QR kód lefotózásával, bankkártyával lehet befizetni, akár egy karosszékben, otthon ülve.
Miért biztonságos a mobiltárca?
A mobilfizetés tehát egyszerű: a pénztárnál elég telefonunkat a terminálhoz érinteni ugyanúgy, mint az egy érintéssel működő bankkártyánkat. De mindez biztonságos is: olyan, mint ha a bankkártyánkkal fizetnénk, sőt további biztonsági megoldások is alkalmazhatók. Az okostelefonon ugyanis nem tárolódik fizikai kártyaadat, a Mastercard technológiájával ugyanis a fizikai kártyaszám helyett egy virtuális, titkosított kártyaszám kártyaszám készül, így a kereskedő terminálja és az elfogadó bank között ez a virtuális kártyaadat kel útra a fizetési műveletekben.
Fontos tudni, hogy a mobilfizetés lehetőségét egy érintéssel szüneteltethetjük, majd újra aktiválhatjuk a különböző applikációkban.
Ha pedig bármilyen rendellenes fizetést érzékelünk vagy esetleg megtörténik a katasztrófa és elvész a telefonunk, a már korábban megszokott módon le tudjuk tiltani fel a virtuális bankkártyát - vagy akár a banki applikációt is - a bankunknál.
Fotó forrása: Mastercard, Shutterstock.
Az írás a Mastercard támogatásával készült.