A MÁV Zrt. 2021-ben eredményes közbeszerzési eljárást folytatott le rövid és hosszú távú villamosenergia termékek beszerzésére, ennek révén 2022 januárjától két évre szóló szerződéseket kötöttaz MVM Next Energiakereskedelmi Zrt. közreműködésével vásárolja az áramot. A MÁV Zrt. a Hungrail Magyar Vasúti Egyesülettel közösen javaslatokat dolgoz ki a jelentősen megnövekedett árak vasútra gyakorolt hatásainak mérséklésére - írják közleményükben.
A villamosenergia vásárlására és továbbadására a villamos energiáról szóló törvény értelmében a MÁV nem kereskedhet az áramellátással, kizárólag továbbadhatja azt a hálózathozzáférési díj részeként a szükséges infrastrukturális költségekkel, rendszerhasználati díjjal, adókkal kiegészítve. Az energiaköltséget a törvényi előírásoknak is megfelelő szerződések és üzletszabályzatok szerint hárítja át a vevőire a beszerzési tarifával számolva. Az elmúlt években álltak át arra, hogy a szükséges vontatási villamosenergiát energiatőzsdei áron vásárolja, vagyis piaci áron adja tovább a többi személy- és árufuvarozó vasúttársaságnak.
A megoldás az elmúlt két évben bevált, összességében milliárdos nagyságrendű megtakarítást eredményezett. 2020-ban 1-1,5 milliárdos árelőnye volt a MÁV-nak a tőzsdei áron vett villamos energián, amit vissza is térített szerződött partnereinek. Csakhogy idén kilőttek az energiaárak, ami miatt a MÁV-START-on keresztül érzékenyen érinti a csoportot a vontatási villamos energia árának drágulása. Most fontossá vált, hogy az intenzív áremelkedés ellensúlyozására alkalmas megoldást találjanak.
A vállalkozó vasúti társaságok által fizetendő áramárak éves átlagos értéke függ a szerződés hatálya alatti időszakban ténylegesen kezelendő villamosenergia mennyiségétől és a szerződés hatálya alatt beszerzendő rövid távú villamosenergia termékek mennyiségétől, valamint a villamosenergia termékek mindenkori tőzsdei árától. A MÁV szakmai szervezetei árampiaci szakértőkkel folyamatosan monitorozzák a piaci tendenciákat, azonban a napi elemzések és előrejelzések sem mindig tudják kezelni a világgazdasági szinten jelentkező problémát.
A vasúttársaság annyit tud tenni, hogy a legnagyobb óvatosság mellett csak a biztonságos működéshez szükséges energiaigényét fedezi a magas árakon, és amint a piac csökkenő tendenciát mutat, mindig a lehető legalacsonyabb árakon vásárolja a további mennyiségeket. Emellett a MÁV a Hungrail Magyar Vasúti Egyesülettel közösen már megkezdte a javaslatok kidolgozását, amelyek segíthetnek a vasúti árufuvarozási szektor versenyképességének fenntartásában - zárják a közleményt.