Nagyszabású fejlesztési elképzeléseket jelentett be a Budapest Airport (BA). De ezek csak a mostani komoly hiányosságok egy részét érintik, így csak részben enyhülnek a ferihegyi feszültségek.
A BA által most közreadott tervek öt év alatt ötvenmilliárd forintos beruházási programot tartalmaznak. Az újdonságok jó része már évekkel ezelőtt felvetődött, de a beruházások eddig elmaradtak. A BA hivatalos közleménye és a vezérigazgató Jost Lammers HVG interjújában sem tér ki arra, hogy miért nincs - és úgy tűnik a közeli jövőben sem lesz - fedett parkoló vagy parkolóház a Liszt Ferenc Nemzetközi repülőtéren.
Katasztrofális a reptéri parkoló megközelítése
Hasonlóképpen érthetetlen, hogy miért nem tervezik shuttle buszok beállítását a parkolók és a terminál között, és arról sincs hír, hogy mit kívánnak tenni a biztonsági ellenőrzés időnként kaotikus viszonyainak oldásáért és enyhül-e a csomagszállító szalagok melletti zsúfoltság. A nemzetközi szinten is magasnak számító parkolási díjakat ugyan most enyhíteni kénytelenek, de a termináltól távolabbra levő parkolók megközelítése továbbra is katasztrofális. ( A hosszútávú, úgynevezett Holiday parkolót például esőben-hóban, fedél nélkül, gyalogszerrel tudja csak elérni az utas. Pontosabban most úgy sem, mert az odavezető utat lezárták, ezért az utas az autók között kofferjeivel keringve, közúton kénytelen a parkolót megközelíteni - és ezért még fizetnie is kell!
A repteret üzemeltető BA az MTI-hez eljuttatott közleménye szerint új utasmóló épül a B terminálon, lesz repülőtéri hotel, és fejlesztik a logisztikai és biztonsági területeket is. Az utasmóló vélhetően gyorsítja majd az utasforgalmat, de nem enyhíti a központi épületben átadott, és valóban impozáns SkyCourt zsúfoltságát.
Lesz hotel, de mikor?
A reptéri hotel - amelynek létrehozását korábban hatósági engedélyek hiánya miatt tologatták - átadására sincs időpont megjelölve, márpedig Európában alig találni olyan légikikötőt, ahol nincs reptéri szálloda - és persze fedett parkoló. A fejlesztési tervet azért készítette el a repülőtér, mert az utóbbi két-három évben dinamikusan fejlődött az utasforgalom, tavaly már 10,3 millióan fordultak meg Ferihegyen, ráadásul az idei év első öt hónapjában 12,5 százalékkal kezeltek több utast, mint egy évvel korábban.
A BA közleménye szerint az új utasmóló kivitelezési tendere már megjelent, a munkálatok az év végén kezdődnek és másfél évig tartanak, vagyis a zsúfoltság enyhülésére 2018 előtt nem lehet számítani. A program másik kulcseleme a repülőtéri szálloda, amely az építkezés megkezdése után 15-17 hónappal fogadhatja az első vendégeket.
Új terminál?
Öt éven belül 15-18 milliósra ugrik a ferihegyi repülőtér utasforgalma ezért elkerülhetetlen lesz egy új terminál építése. A legutóbb, a múlt század '90-es éveinek végén átadott 2B terminál annak idején 100 millió dolláros költséggel készült el - de még ebben sincs olyan mindenütt megszokott és szükséges reptéri "kellék", mint a mozgójárda és a mozgólépcső. Ezeket később sem pótolták, csak a SkyCourtban készültek az éttermi szintet kiszolgáló mozgólépcsők. A ferihegyi terminálban több milliárd forintos biztonsági beruházást is terveznek. Minden biztonsági kaput ellátnak a legkorszerűbb technológia alapján megépített testszkennerekkel, - ezekre a reptéri merényletek fényében már most nagy szükség lenne.