Kormányzati szinten több mint egy éve, a reklámadóval párhuzamosan vizsgálják a médiaügynökségek bónuszrendszerét. A Népszabadság szerint a Fidesz több vezető politikusa úgy ítéli meg, hogy szükség lenne a bónuszrendszer eltörlésére vagy nagyon szigorú szabályok közé szorítására. Az erre irányuló törvényt a parlament akár már ősszel elfogadhatja - olvasható a Nol.hu-n.
A hirdetési piac jelenleg úgy működik, hogy a nagy cégek (például autógyártók, kereskedelmi láncok) reklámügynökségeket bíznak meg azzal, hogy hirdetéseiket elhelyezzék a médiumokban (tévében, rádióban, újságokban és közterületi plakáthelyeken). A reklámok elhelyezését azért bízzák ügynökségekre, hogy a lehető leghatékonyabban érjék el az általuk megcélzott közönséget.
Minden médiumnak alapvető érdeke, hogy az ügynökségek náluk helyezzék el a lehető legtöbb hirdetést. Ezért a médiumok jelentős összegeket visszafizetnek a reklámügynökségnek. A bónusz nagyságrendje 5 és 20 százalék között mozog, mértéke a megrendelés nagyságrendjétől függ. A hirdetők is ismerik ez a konstrukciót, ezért a reklámügynökségek az ügylet végén nekik is visszaadnak a bónuszból.
A kormánypártok részéről azért is mérlegelik a bónuszrendszer eltörlését vagy szigorú keretek közé szorítását, hogy ne növeljék a médiumoknak a reklámadó bevezetése miatti veszteségeit. A reklámadó ugyanis nemcsak a piacvezető RTL Klub nyereségét viszi el, hanem érzékenyen érinti a kormányhoz közel álló médiumokat is.
Több ügynökség vezetője a bónuszrendszer eltörlését vagy jelentős szigorítását a nemzeti dohányboltbizniszhez hasonlította lapunknak, amikor is az állam meghatározott politikai céllal, főként a fideszes gazdasági körök érdekében beavatkozott a piaci folyamatokba, ezzel pedig csaknem tönkretette az egész ágazatot. A bónuszok eltörlése teljesen megrengetné az ügynökségi piacot, nem zárható ki, hogy több cég csődbe menne, esetleg kivonulna Magyarországról.