Mesélne a kezdetekről?
A céget 2006-ban alapítottuk azzal a céllal, hogy olyan genetikailag módosított állattörzseket hozzunk létre, amivel jól lehet modellezni a gyulladásos degeneratív korképeket, mint például a cukorbetegség, vagy az Alzheimer-kór. Ez utóbbi betegségről tudni kell, hogy legtöbbször csak akkor fedezik fel, amikor már gyógyíthatatlan fázisban van a páciens, így csak a betegség lefolyását lehet lassítani. Éppen ezért úgy gondoltuk, hogy a megelőzésre helyezzük a hangsúlyt, és azt élelmiszereken keresztül juttatjuk el a széles néptömeg számára. Azt egyébként a nemzetközi kutatások is alátámasztották, hogy így lehet a legjobban védekezni az ilyen típusú betegségek ellen, egyes felmérések szerint a védelem 50-70 százalékát a megfelelő táplálkozás adja.
Mi gyógynövényekből összeállítottunk egy fűszerkeveréket, amelyeket szerződéses partnereink az alapvető élelmiszerekbe, például kenyérbe tesznek, ami mindamellett, hogy segít megelőzni ezeket a betegségeket, még egy kellemes háttérízt is ad az élelmiszernek. Úgy gondoltuk, hogy így nagyobb sikereket lehet elérni a betegségmegelőzésben, mintha például a sokak által nem igazán kedvelt gyógyszerekkel próbálkoztunk volna.
A sikerek egyből jöttek?
Nem, a kezdeti időszakban nagyon sok nehézséggel kellett szembenéznünk.
Tudna erről bővebben mesélni?
Az előző tulajdonos inkább tudós volt, mint üzletember, így kevés tapasztalata volt arról, hogyan mennek ezek a dolgok. Például amikor megjelent egy befektető, akkor nem tudta, hogyan kell őt kezelni, így a legtöbb tárgyalás nem is vezetett sikerre. Vagy mondhatnám a pályázatokat: eleinte olyan tendereken is indult a cég, amiket középvállalkozások számára írtak ki, miközben a Pharmacoidea Kft. mikrocég volt. Ezzel nemcsak rengeteg energiát és időt vesztett a vállalkozás, hanem pénzt is, ahogy azzal is, hogy nem láttak minden pályázati kiírást, csak egy nagyon szűk metszetét a lehetőségeknek. Ezen kívül olyan alapvető dolgokkal sem voltak tisztában a cég indulásakor, mint az üzleti szférára érvényes jogszabályi környezet, de kiemelhetném azt is, hogy a vetélytársakra sem figyeltek oda kellőképpen.
Mikor jött a fordulat?
2011 nyarán átálltunk egy sokkal racionálisabb gazdasági elvre, megváltozott a cégstruktúra. Eddig az időszakig egy családi cégként működtünk, a vezetői posztok egy része is rokonoknak lett kiosztva, ám ez nem volt tartható, hiszen egy süllyedő hajón ültünk, amelynek nőttek a tartozásai és kezdett kifogyni a pályázati pénzekből is. Amikor a korábbi ügyvezető felállt, több ember távozott vele, így amikor átvettem a céget, mindössze három alkalmazottam volt.
Az új menedzsmentet így immár szakmai alapon válogattuk ki, ám ez nem volt egyszerű feladat, hiszen manapság a fiataloknak a pénz számít a leginkább, így nehéz volt olyan embert találni, aki megfelelő elhivatottsággal és odafigyeléssel tudta végezni a munkáját. A váltás során én például a napi 12 óránál is többet dolgoztam, sokszor fizetést sem vettem fel, sőt volt, hogy tagi kölcsönként inkább beraktam a cégbe a pénzt. Éppen ezért a sikerek érkeztével többeket visszavettünk azok közül is, akik korábban bár jól dolgoztak nálunk, ám a financiális problémák miatt meg kellett válnunk tőlük.
De fontos változás volt az is, hogy másként álltunk az üzleti partnereinkhez: az üzleti szférában a kapcsolati tőke a legfontosabb, az, hogy szimpatikusak legyünk a leendő üzletfelünk számára legalább annyit számít, mint maguk a gazdasági kérdések. Éppen ezért, mind a korábbi üzletfeleinket, mind a tudományos partnereinket újra felkerestem és felajánlottam nekik, hogy helyezzük új alapokra az együttműködésünket. Ezen kívül új módszerekkel is próbáltunk üzleti partnereket keresni, így például felvettük a kapcsolatot a Csongrád Megyei Kereskedelmi és Iparkamara Enterprise Europe Network irodájával, melynek köszönhetően több innovációs partnert is sikerült találni.
Mit eredményezett a váltás?
Néhány hónapon belül sikerült új szerződéseket kötnünk, a pályázatokra való nagyobb odafigyeléssel pedig hamar megépült a gyógynövényi hatóanyagokat feldolgozó üzemünk és több új projektet, kutatást is el tudtunk indítani. Mára eljutottunk odáig, hogy a világ legnagyobb 6 gyógyszergyárával dolgozunk együtt és folyamatosan a megkeresések, hogy lépjünk be a legkülönbözőbb konzorciumokba.
Akkor elérték a céljukat?
A cél a folyamatos fejlődés. Szeretnénk elérni, hogy Magyarországon teljesen elterjedt legyen az a módszer, hogy megfelelő táplálkozással is fel lehet venni a versenyt bizonyos betegségek ellen. Ezen kívül természetesen a kutatás-fejlesztés sem állhat le, hiszen ez a jövőbeli sikereink záloga, így például épp a napokban készülünk újabb négy uniós pályázaton elindulni, jelenleg ezek előkészítése zajlik. És természetesen nagy álmunk a külpiacokon való megjelenés, ez talán az idei év legnagyobb kihívása. Felkéréseink már vannak, most éppen ezeket elemezzük, reményeink szerint nemsokára külhoni sikerekről is beszámolhatunk.
Szegedi vállalkozásfejlesztési konferencia 2013
Az Ön cége a Dél-alföldi régióban tevékenykedik?
Ne maradjon le az aktuális fejlesztési támogatásokról!
Kapcsolatépítés, tapasztalatcsere és sok hasznos információ>>