- Milyen főbb logisztikai fejlesztések voltak az utóbbi két és fél évben a Magyar Postánál?
- Amíg az évtized elején az európai GDP mintegy másfél százalékát adta az e-commerce, ez 2014-ben már 2 százalék fölött volt, 2020-ra pedig elérheti a 6 százalékot. Ez tehát egy olyan piac, amely jóval az átlag feletti ütemben bővül. Az előző években főleg olyan fejlesztésekre koncentráltunk, amelyek ügyfeleink számára jól érzékelhető előnyöket biztosítanak. A következő években azon fejlesztésekre kell fókuszálnunk, amelyek kívülről nézve nem feltétlenül látványosak, viszont a szolgáltatás háttér országában gyorsítják a logisztikai, szállítási, kézbesítési folyamatokat, javítva ezzel is természetesen a szolgáltatási élményt.
Az elmúlt két évben ezeken túl több száz gépjárművet cseréltünk le, ezzel elindítottunk egy flottamegújítási programot. Nyár végén indult és az év végéig tart az elektromos autók és motorok tesztelése - az autókat csomagkézbesítési feladatokra, a motorokat futárpostai szolgáltatásnál használjuk. A postai tevékenység gépjármű használati jellemzői szinte ideálisak az elektromos gépkocsik használati feltételeihez, az eddigi tapasztalatok megerősítették, hogy ígéretes lehetőség ezen környezetbarát tiszta és csendes szállítási mód bevezetése az üzemi technológiába.
Ha egy mondatban kellene fejlesztéseink céljait megfogalmazni, a következő évek legfontosabb feladata az ügyfél élmény fokozása és a technológiai kiválóság biztosítása, a versenypiaci pozíciónk további erősítse érdekében.
- Mit jelent majd ez a gyakorlatban?
- Például az ügyfélnek nagyobb ráhatása lesz arra, mikor és hogyan kézbesítsünk. A gyakorlatban erre jelenleg a kézbesítés napját tudjuk előre jelezni, csak nagyon szűk szegmensben tudunk órára pontos kézbesítést teljesíteni. Ezen muszáj javítani, ami komoly informatikai apparátus nélkül nem megy.
Jól ismerjük az a helyzetet, amikor bel- vagy külföldi webshopban vásárolunk valamit, amikor még egészen pontosan nem tudjuk, mikor kerülhet a birtokunkba a megrendelt áru. Gyakori probléma, hogy a vásárlás és a házhoz szállítás közötti idő alatt megváltozik a programunk, már nem otthon szeretnénk a csomagot átvenni, hanem inkább az éppen aktuális napi menetrendünkbe iktatva valamely átvételi ponton szeretnénk átvenni. A jövőben ügyfelünk kezébe fogjuk adni a beavatkozás, változtatás lehetőségét, szabadon rendelkezhet, hogy a Postán lévő csomagja a vásárláskor megadott akár otthoni címe helyett a munkahelyére, vagy valamely átvételi pontunkra, csomagautomatára kerüljön.
Mindezek jellemzően a háttér informatikai rendszerek fejlesztését igénylik, amiből ügyfeleink az egyre pontosabb kézbesítési előrejelzést, online rendelkezési lehetőséget fogják érzékelni. Túl az eddig már megszokott átvételi igazoláson, amikor képernyőn kell aláírni az átvétel igazolását, Budapesten már az utánvét összege - mely meghatározó fizetési mód a magyar piacon - is kifizethető bankkártyával a kézbesítéskor; 2016 elejétől pedig országos valamennyi csomagkézbesítőnél lehet majd ilyen módon fizetni.
- Az utóbbinál milyenek az eddigi visszajelzések?
- A kártyás fizetésre egyértelműen van igény - ezt már megtapasztaltuk a csekkbefizetés esetében is, nyár eleje óta ugyanis szinte a teljes postai hálózatban biztosítjuk csekkbefizetés során, hogy a bankkártya használat kártyás vásárlási tranzakciónak minősüljön. Az ügyfelek visszajelzései és a használati intenzitás egyértelműen azt jelzi, hogy erre komoly igény van.
- Hogy áll a több mint 2500 postán kívüli fixpontos csomagátvételi helyek fejlesztése?
- Az idei első negyedévben 50-re nőtt a Posta csomagautomatáinak száma és 125 Mol-töltőállomáson lehetséges a csomagok átvétele. Újdonság, hogy a közelmúltban kötött megállapodás eredményeként idén novemberben elérhetőek leszünk 115 Coop-üzletben is. Célunk ezzel, hogy ügyfeleink napi mozgásához, életmódjához legjobban illeszkedő, kényelmes átvételi lehetőségeket biztosítsunk.
- A Mol Nyrt. esetében várható hálózatbővítés, különös tekintettel arra, hogy a közelmúltban tett bejelentés szerint a magyar cég átveszi az Eni Hungária Zrt. 183 töltőállomásának üzemeltetését?
- A Mol és a Posta számára is sikereket hozott az eddigi partnerség alapú együttműködés, így a továbblépés szándéka mindkét fél esetében adott. Tervezzük a hálózatban résztvevő töltőállomások számának, illetve az ott elérhető MPL szolgáltatási kör bővítését is, már a közeljövőben.
- A kiskereskedelmi láncok közül miért a Cooppal sikerült szerződni?
- Gyakorlatilag minden olyan kereskedelmi lánccal tárgyalásban voltunk-vagyunk, ahol reális lehetőségét látjuk csomag átvételi pont létesítésének, ügyfeleink kényelmes kiszolgálása érdekében. Fontos a hálózat bővítésénél, hogy a posták elhelyezkedése nem feltétlenül illeszkedik az internetintenzív ügyfélkör igényeihez, akár a kényelmes parkolás, akár a napi bevásárlás közben átvehető rendelések lehetőségére gondolunk. Természetesen a partnerség alapú üzleti megállapodás feltételezi, hogy annak feltételei illeszkedjenek a vállalatok stratégiájához, a Mol és a Coop példájához hasonlóan.
- Hogyan viszonyulnak a magyarok a csomagautomatákhoz, amelyek a többi átvételi módnál személytelenebb és használatuk némi gyakorlottságot igényel?
- Érezhető az automatákkal szemben némi "elfogadottsági hendikep", amely azonban idővel láthatóan csökken. Egyrészt a Magyar Posta után más szolgáltatók is megjelentek a csomagautomaták piacán, másrészt pedig használatuk fokozatosan bekerül a mindennapi gyakorlatba, oldva a technológiával szembeni idegenkedést is.
- Ez azt jelenti, hogy lekerült a napirendről a korábban tervezett hálózatbővítés?
- A bővítés terve adott, ugyanakkor nem önmagában a csomagautomata átvételi mód elterjesztése a célunk, hanem az ügyféligények maradéktalan kiszolgálása, minden kézbesítési csatornán, Ez jelenti az MPL egyik fő piaci előnyét, amivel piacvezető tud maradni. Az automata hálózat esetében jelenleg a meglévő hálózat funkcionális bővítésén dolgozunk, de a piac változására azonnal reagálni fogunk az automata átvételi hálózat esetében is.
- A csomagfeladó partnerekkel, webáruházakkal lehet kizárólagos szerződést kötni, hogy csak a Posta vigye ki s csomagjaikat?
- Ez egy gyorsan növekvő, erősen versengő piac, ahol az elvárások szintén naponta növekednek, változnak. Sok kereskedő - különösen a nagy webshopok - a felhasználó számára meg akarja adni a választás szabadságát, ezért többféle kézbesítési módot tesz lehetővé. Megtisztelő ügyfeleink bizalma különösen ha több lehetőség esetében is az MPL mellett teszik le voksukat.
Partnereink számára nyilván a saját áruházi rendszerek üzemeltetésénél egyszerűbb, olcsóbb lehet egy futárcéggel együttműködni, így ez is egy jellemző szerződési forma, de számunkra is fontosak azok a nyílt piacterek, ahol a vásárló dönt arról, ki szállítsa számára a megvásárolt árucikket.
Aktív ügyfélszerzésünk nyomán ma már csaknem 1800 webshoppal van szerződésünk. A webáruházaknál fontos kérdés, milyen "mélyen" tudunk beépülni az informatikai rendszerükbe. A szükséges informatikai fejlesztésekhez igyekszünk minél több informatikai és, technológiai segítséget adni a partnereinknek.
- A karácsony rendkívül fontos időszak a csomagküldés számára. Milyen mennyiségű csomagforgalom várható az idei utolsó negyedévben?
- Időben meg kell írni a Jézuskának a levelet, hiszen egy neves játékgyártó is adott már ki előzetes jelzést, minél előbb vásároljanak, mivel a várható kereslet meghaladhatja a termelést, így hiányok léphetnek fel, már az áruellátásban is. Magyarországon is október végén indul a karácsonyi szezon. Idén a csomagküldési (CEP - azaz futár, expressz, csomag) piac tíz százalék feletti ütemben nő. A forgalom koncentrációját jelzi, hogy ez utolsó két hónap hozza az éves forgalom negyedét. Ez számunkra bizonyos napokon háromszoros csomagmennyiséget jelent egy átlagos májusi naphoz képest.
A magyar kereskedelmi gyakorlatban is egyre markánsabban jelenik meg a fekete péntekhez (a hálaadást követő péntek elnevezése az USA-ban, mely a hagyományos karácsonyi bevásárlási szezon kezdete, különleges ajánlatokkal - a szerk.) kapcsolódó forgalomnövekedés. Ez óhatatlanul azzal is jár, hogy ilyenkor 1-2 napról 8-10 nap telik el az áru kézhezvételéig, nem pusztán az MPL leterheltsége miatt, de már a megrendelést fogadó web áruházak is több napos csúcsterheléssel megküzdve készítik elő a fekete pénteki megrendeléseket, csak ez után kerülhet a futárhoz.
- És mi a helyzet a külföldi megrendelésekkel?
- Ott különösen fontos időben lépni. A magyar fogyasztók érezhetőn egyre nyitottabbá váltak a külföldről való megrendelésre. Európán belül néhány nap alatt egy csomag Magyarországra ér és nem kell vámolási eljárással számolni. Ha azonban a tengerentúlról vagy Ázsiából érkezik, akkor a szállítási idő akár 30-40 nap is lehet, amit tovább növelhet a vámolás.
Ha valaki külföldről megrendel árucikket, azt érdemes regisztrált küldeményként kérni, mert így pontosan tudható, hogy a küldemény éppen hol jár, azaz megéri a plusz néhány dollár vagy euró.
- Hogyan alakul a Magyarországról külföldre irányuló csomagforgalom?
- Magyarország jellemzően importáló ország, ugyanakkor a bejövő csomagmennyiség növekedését arányaiban követi a külföldre irányuló küldemény mennyiség dinamikus növekedése is. Ennek részben oka a környező országokba irányuló forgalom növekedése, látványosan emelkedik a távol-keleti országokban irányuló export is, mely jellemzően a Magyarországon beszerezhető garantált minőségű, tiszta és egészséges élelmiszerek kivitelét jelenti. Ez fontos lehetőség a Magyar Posta számára is.