A DBR nem tartja jogosnak a követelést, ezért felszólította a konzorciumot a munka folytatására, amelynek az 14 napon belül köteles eleget tenni, máskülönben a DBR a szerződés felbontását fogja kezdeményezni.
A szerződésbontással már a Vinci is fenyegetőzött: ennek lehetőségét akkor helyezte kilátásba, amikor ultimátumszerűen 35 milliárd forintos követelést nyújtott be a DBR-nek. A DBR hónapok óta folyamatosan vizsgálja a 62 milliárd forintos szerződéshez kapcsolódó, és egyre szaporodó többletköveteléseket, amelyekből eddig közel 190-et nyújtott be a konzorcium, ez pedig több mint az összes többi kivitelező által eddig benyújtott követelések összesen. A társaság vitatja a többletkövetelések jogosságát, különösen azok - a DBR szerint mértéktelenül túlzó - összegét és a leállás megindokoltságát is.
A konzorciumnak a döntőbizottsághoz kell fordulnia akkor, ha nem ért egyet a mérnökcég határozataival. A DBR álláspontja szerint azonban azzal, hogy a Bamco leállt a munkával, megteremtette a jogalapot ahhoz, hogy a megbízó felmondja a szerződést. Amennyiben a kivitelező hibájából kerül sor szerződésbontásra, úgy kötbért köteles fizetni és minden olyan költség a Vinci által vezetett konzorciumot terheli, amely a szerződésszegés miatt keletkezik.
B-tervek a DBR-nél
A DBR projektigazgatóság forgatókönyvvel készül arra az esetre is, ha a francia kivitelező nem változtat álláspontján. Az alagútépítésre a társaság más kivitelezőt találhat, ezt egyébként a BKV saját hatáskörében is megteheti. A szerződés szerint a vállalkozónak minden eszközét a helyszínen kell hagynia, és szabályszerűen át kell adnia a munkát a következő vállalkozónak, vagy a DBR-nek.
Szerződésszegés, illetve -bontás esetén várhatóan hosszú pereskedés kezdődik majd a Bamco és a BKV között, a konzorcium esetleges levonulása jogi és technikai szempontból egyaránt rendkívül bonyolult és komplikált helyzetet teremt. Szerződésbontás esetén a munka befejezésére két módon kerülhet sor: a BKV/DBR új közbeszerzési eljárást ír ki a hátralévő alagútszakasz befejezésére, amely hozzávetőleg egyéves leállást jelentene az alagútépítésben, de a BKV/DBR saját hatáskörben is befejezheti a munkát, joga van építeni. Ez azt jelenti, hogy a BKV lényegében saját alkalmazottakkal fejezi be a beruházást, közbeszerzést ír ki, vagy bérbe vesz minden szükséges anyagot, eszközt, gépet, emberi erőforrást. A DBR Metró Projekt igazgatóságának közleménye szerint a konzorciumban legnagyobb befolyással bíró francia Vinci más országokban is dolgozott már - sajtóhírek szerint - hasonló, a zsarolást súroló eszközökkel.
Legolvasottabb
Karácsonyi sokk: elvitték az orbitális nagyságú főnyereményt
Sorra érkeznek a panaszok, teljes a káosz: eltűnnek a csomagok, a pénz sem kerül vissza
Hiába mentek utcára a fuvarozók, egy tollvonással pontot tett az ügy végére a kormány
Újabb 44,9 milliárd forint tűnt el a költségvetésből: magyarok szomorították el Orbán Viktort
Nyilvánossá vált Putyin titkos telefonbeszélgetése: hatalmas ajánlatot tett az amerikaiaknak
Nyugdíjasok figyelem: itt a bejelentés, ekkor kapnak pénzt 2026-ban
Üzenetet küld az állam a betegeknek: új szabály jön az EESZT-ben, ennek sokan nem fognak örülni
Egy papír hiánya elég lehet, hogy mindent bukjunk: súlyos tévedésben él sok vásárló
Egyetlen mulasztás elegendő: pénzbírság vagy akár rendőri elhurcolás vár azokra a fiatalokra, akik ezt nem teszik meg