A Napi Gazdaság pénteki számának cikke
A tizenöt legnagyobb napi fogyasztási cikkeket értékesítő kereskedelmi lánc tavalyi árbevétele a Nielsen Piackutató szerint 3687,3 milliárd forint volt, ami több mint 100 milliárddal több, mint az élelmiszer- és élelmiszer-kereskedelmi vegyes üzletek KSH által kimutatott 2011-es bruttó forgalma. A Nielsen által publikált lista vezető helyét a Tesco foglalja el, utána a CBA következik, a dobogót pedig a Coop lánc zárja.
Az adatok nem meglepőek, minden évben nagyobb forgalmi adatot mutatnak ki a láncok a KSH piaci adatánál, aminek elsősorban az az oka, hogy a hiperek és a diszkontok is jelentős iparcikkforgalmat mutatnak, van, ahol 20, van, ahol viszont csak 10 százalék keletkezik ezen cikkek forgalmából. A Napi Gazdaság számításai szerint a becsült iparcikkforgalmat leszámítva a láncok forgalma 3430 milliárd forint, ami már közelít a valósághoz, de nemcsak lapunk, hanem a piaci elemzők szerint is 200-250 milliárd forint "csúszik" a rendszerben. Ugyanis a piacon 40 ezer élelmiszer-kereskedelmi üzlet működik, ebből a nagyok (multik és magyar láncok) hozzávetőleg 12 ezret mondhatnak magukénak, a maradék 28 ezerből pedig több ezret a magyar láncok nagykereskedelmi bázisai látnak el termékekkel. Ám még így maradt 15−18 ezer független egység, ami jellemzően a KSH által mért piaci forgalom legalább 10, de egyes felmérések szerint 14 százalékát adja, vagyis 350 milliárd forintot. Vagyis ha készpénznek vesszük a Nielsen által publikált listát, a piac nem 3500, hanem 3780 milliárd forint lenne.
A piaci elemzők szerint az adatokban van becslés is, de ekkorát jellemzően nem szoktak tévedni a szakemberek, vagyis elképzelhető, hogy egyes láncok a nagykereskedelmi forgalmukat is beszámítják, ami viszont egyes adatok duplikációjához vezet, vagyis torzul a kép, így a lista nem más mint show. Külön probléma, hogy nem tudni, bruttó vagy nettó forgalmi adatokról van-e szó. Ugyanakkor ez az egyetlen lista, amely a napi fogyasztási cikkek piaca szereplőinek trendjét mutatja, például azt, hogy a keménydiszkontoktól nem véletlenül tart a piac, hiszen forgalmuk dinamikusan növekszik. A Lidl például már megelőzte az Auchant.
A Lidl, Aldi, Tesco, Penny, illetve dm láncok növelték leggyorsabban a hálózatukat tavaly, de 13-nál egyik sem nyitott többet, vagyis a terjeszkedés lassabb volt, mint 2010-ben − írta a Nielsen a kutatásában.
(Forgalom, milliárd Ft, 2011 (2010) | |
Tesco | 705,2 (666,5) |
CBA | 565 (555) |
Coop | 510 (510) |
Spar | 389,6 (381,3) |
Real | 367 (360) |
Lidl | 234,6 (221) |
Auchan | 230 (224,8) |
Metro | 184,1 (209,9) |
Penny Market | 168,7 (160,8) |
Cora | 86,1 (96,6) |
Aldi | 69 (52,6) |
dm | 66,8 (63,7) |
Rossmann | 41,9 (41,7) |
Match | 41,3 (42,2) |
Profi | 28 (25) |
Forrás: Nielsen |