A cégek jelentős része, a megkérdezett vállalatok kétharmada szerint megéri használni a Facebookot (Fb) - derül ki az RG Stúdió felméréséből, amely ezúttal 291 cég megkérdezésével készült. A kis- és középvállalatok (kkv) körében viszont nagyobb az aránya azoknak a cégeknek, amelyek szerint "egyértelműen megéri" használni a közösségi oldalt. A kkv 53,9, míg a nagyvállalatok 45,7 százaléka vélekedett így. Jóllehet, sok cég nem egészen érti a Facebook hirdetések működését, így az abban rejlő lehetőségeket sem tudja teljesen kiaknázni - derült ki a felmérés ismertetésén.
Mire használják?
A cégek Facebook-használatában nem voltak óriási változások az elmúlt két évben: a cégek most is leginkább új ügyfelek szerzésére (58,4 százalék), márkaépítésre (54,6 százalék) és régi vevőkkel való kapcsolat erősítésére (30,6 százalék) használták elsősorban a közösségi média oldalát - mondta Lévai Richárd közösségi marketing specialista.
Az elmúlt két év felmérései alapján viszont történt egy fontos változás: a cégek kezdik egyre reálisabban látni, hogy milyen üzleti célokra érdemes használni a Facebookot.
Az elmúlt két évben a használt eszközökben is történtek változások: nőtt például az egy Facebookoldallal rendelkező cégek aránya, illetve többen használják már a Facebook csoportokat is kommunikációra, valamint erősödött a videó szerepe a cégek körében. Eközben viszont csökkent a több Fb-oldal, illetve az Fb-alkalmazások használata.
Lévai szerint kommunikáció szempontjából ellustulnak a cégek. Egyre kevesebb bejegyzést írnak, drasztikusan megnőtt ugyanis a heti 3-4 bejegyzésnél ritkábban kommunikáló cégek száma. Lévai szerint ez valószínűleg annak tudható be, hogy ezt a kommunikációt inkább kiváltják fizetett hirdetéssel. Ez azonban nem minden esetben jó ötlet - jegyezte meg.
A nyereményjátékokat használó cégek száma is visszaesett: elsősorban az alkalmazásalapú promóciók aránya változott negatívan, sőt, sokan le is mondtak erről a marketingformátumról és a jövőben sem tervezik ezt használni.
A hirdetés a megoldás?
A felmérés eredményei alapján a vállalatok a megoldást az Fb-hirdetésekben látják: a megkérdezett cégek 83,8 százaléka használja ezt a formát, ami több mint 20 százalékos ugrást jelent a két évvel ezelőtti adatokhoz képest.
Lévai szerint azonban nemcsak a hirdetést használók száma nőtt, hanem a hirdetésekre költött források is emelkedtek. Bár a 100 ezer forint alatti költések teszik ki még mindig a legnagyobb részt, de ezek aránya csökkent a legjelentősebben is, 86,1-ről 79 százalékra. Eközben viszont mind a 100-500 ezer forint közötti, mind az 500 ezer forint feletti költésekben jelentős növekedés következett be. Előbbi esetében a két évvel ezelőtti 8,4 százalékról 13,8, utóbbi esetében 1,7 százalékról 5,5 százalékra emelkedett.
A sikeresek elégedettebbek
A kutatásból kiderült, hogy azok akik sikeresen tudják használni az Fb hirdetéseket - nem meglepő módon - sokkal inkább elégedettek a közösségi oldal által hozott üzleti eredményekkel is. Lévai szerint viszont a Fb hirdetésekben elért siker együtt jár az üzleti eredményekkel is. Azok a cégek ugyanis, amelyek az évek során megtanulták jól használni a Facebook egyre kifinomultabb hirdetési rendszerét, eredményesebbnek gondolják a jelenlétüket összességében is a közösségi platformon.
Nem tudják kiheverni
A felmérésből kiderült, hogy a vállalatok nagy része továbbra sem tudja kiheverni, hogy a Fb elvette az ingyenes megjelenés lehetőségét. Lévai szerint ez zavarja még mindig a legjobban a vállalatokat. Emellett idegesíti még őket, hogy "egyre több időt igényel" illetve hogy egyre többet kell költeni a hirdetésekre. A nagyvállalatok esetében az előbb említettek mellett megjelenik az a válasz is, hogy "egyre nehezebb rajongót gyűjteni" - tette hozzá a szakember.
Mit hoz a jövő?
A cégek rendszeres kommunikációja folyamatosan nő a YouTube-on, LinkedInen és az Instagramon is, mégis a legnagyobb fejlődés az Instagramnál látható 14 százalékos két év alatti növekedéssel. Lévai érdekességként jegyezte meg, hogy a közösségi oldalak esetében a YouTube és az Instagram az, ahol a legkisebb az úgynevezett alvó jelenlét aránya (15 illetve 17 százalék), szemben a Google plusszal, ahol a cégek 40 százaléka van jelen, de soha nem kommunikál.
Csak a Facebook
Ugyanakkor az is látszik, hogy vállalatok egyre kevésbé terveznek más közösségi felülettel a Fb-n kívül. Ennek oka Lévai szerint, hogy a magyar internetes felhasználók többsége az Fb-n van jelen. Ez a függőség azonban veszélyes - jegyzi meg a szakember.
Érdemes lenne más felületekben is gondolkodni, főleg mert a Fb "öregszik", a 18 év alattiak nagy része kezd "kikopni" a Facebookról. Az utóbbi években a fiatalok százezerszámra hagyták el a Fb-t, ugyanakkor legalább ilyen intenzitással nőtt a 45 év felettiek aránya a felhasználók között - mutatott rá Lévai.